Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Välkomna till Tivoli Empatia!

Tinga - jag har två fredagsgourmet hemma. Den gamla gillar ja mycket och den nyare tilltalar inte alls. Vet inte varför. Ikväll är en av makens matdgar men det kommer ju en dag imorgon med.

• Liten med Mindre

Parnassia - hoppas du håller ihop! Jag kan tyvärr inte tipsa om annat än AWs sova hela natten-kur i hela dess omfattning. Köp eller låna bok o läs. O vänta inte för länge - det blir ju inte lättare efter ettårsdagen.

• Liten med Mindre

Parnassia - heja dig! Det är klart man går på magkänsla vad gäller sovmetoder. Jag höll inte lilleman helt fast i sängen heller då jag märkte att det inte lugnade, men "lagom" fast var hans melodi. Huvuddragen är väl ändå: fasta tider, lugna på plats i sängen vid behov i början, o attityden av självklarhet "på natten sover alla som grisar" (inte som grodor i mixrar )

Vad gäller snuttetrasa så är jag en sån som slet ut min snuttefilt. Hade picknick på den i köket varje morgon tills det bara var smulor kvar. Kände o klämde o godkände många nya tyger efter det - för att sen rata dem i sängen. Nu fanns ju inte tumlare på den tiden, men ändå. Och det sved ju något oerhört att storasyster hade sin likadana snuttefilt intakt. (Tjuvsnusade säkert en miljon gånger på den.)

Igår fick maken sin första riktiga "tänka själv o inte lyckas så bra" övning. Han ville slänga in barnen i bilen, köra o hämta mig i stan, svänga förbi en kompis o hämta en grej o sen hem o laga middag.

1 - det tog 50 min att få på barnen kläder o in i bilen
    2 - tog inte med skötväska o mat till lilleman, för vi ska ju bara åka bil
    3 - kör fel i stan efter att ha  hämtat mig, o hamnar på E4: med stillastående kö. Nu passerar  matdags för lillkillen, och stora tjejen har somnat o är omöjlig att väcka trots att mamma busar och buffar o ruskar (hon blir eländigt jobbig om hon sover på dagen)

Nåväl - vi kommer av vägen o hem till kompisarna som har barnmat, haklapp o allt till lilleman, extra blöja i bra storlek. Toppen med vänner som har barn i samma storlek.   Fast vi upptäcker när vi kliver ur bilen att någon sovit för gott och det är blött genom overallen och i bilstolen...

Någon middag att tala om blir det ju inte när vi väl kommer hem lagom till sovdags för kottarna. de vill ju hellre bada o äta välling. Mamma o pappa äter seeeent när maten blivit klar.

Jag tror maken tänker en extra gång innan han spontanåker iväg igen.

• Liten med Mindre

Smint - 1 dag kvar! Iiiiiii! ( Eller vill du inte höra? )

Parnassia igen - jag kan dela med mig av mina nattanteckningar från när jag sovkurade lilleman, om ni skulle finna något stöd i det. (Lusläste vad de skrivit om Mindre när jag själv skulle kura, och det hjälpte oerhört när man kände sig ensam på natten.) Skicka ett meddelande i så fall.

• Liten med Mindre

Kuriosa-fråga:

Om någon från Japan heter Mr Jun XXX, kan det då räcka att titulera honom Mr XXX? Eller är det Mr Jun det ska vara? Vet att något land där borta vänder på namnordningen. Orkar inte med hela harrangen varje gång, men vill ju inte vara oartig heller.

• Liten med Mindre

Hoppas Televinken får lite svar idag! Usch för ont i systemet!

• Liten med Mindre

Ang att ingen är varandra lika,  så är det ju det som gör tråden så fantastisk - har finns ju en uppsjö av tips o tricks som har passat olika personer. Försök hitta det i en bok...

• Liten med Mindre

O - kök, vad skoj Telis! Den enda tillverkare vi vet att undvika i dagsläget är IKEA. Vår diskho blir repig för minsta lilla, och den är svår att göra rent både på torkytan och runt blandaren.
    Två hoar och inte från IKEA är våran önskan.

• Liten med Mindre

Telis - måste ju dock påpeka att maken gjorde köket för 8-9 år sen. IKEA kan ju ha bättrat sig.

• Liten med Mindre

Oj, nu blev jag ju nostalgisk Telis.

Tänk att pluttan redan är 3 år och  säger "Jag vet mamma, sluta tjata".

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!