• Moster Stina

avliva denna myt tack!

Läste just förstasidan på bröllopsbubblor.se.   ....

Blir lätt trött av att läsa att såpbubblor till skillnad från ris, skulle spara de stackars små fåglarnas magar.

Det är en MYT att fåglar skulle må dåligt av ris!

Det är tvärtom en alldeles normal föda för många fåglar, och är väl lika farligt som att hela hårda vetekorn finns med i fågelmatsblandningar!!!!

Men man får såklart använda såpbubblor, hur mycket man vill!

Men fortsätt inte sprida denna gamla seglivade myt om ris tack!

• Svar på tråden avliva denna myt tack!
  • Moster Stina

Hej igen alla! Menade förresten inte på något sätt att klaga på dem som inte vill ha ris. Har ingen aning om vad vi kommer välja, men jag är ju bara liksom emot att man använder myten för vinning skull! Men bra tips du gav Sebastiána!

• passionsblomman

Man kan  ju tycka att en sida som just BT borde ha lite koll på sina bröllopsfakta.
    Det står tex också att tärnan har ansvar för möhippan, vilket verkligen inte är en sanning, även om det blivit rätt vanligt att just tärnan drar i trådarna.

• passionsblomman

passionsblomman skrev 2010-10-25 11:12:40 följande:
    Man kan  ju tycka att en sida som just BT borde ha lite koll på sina bröllopsfakta.Det står tex också att tärnan har ansvar för möhippan, vilket verkligen inte är en sanning, även om det blivit rätt vanligt att just tärnan drar i trådarna.

Jag tar tillbaka! det verkar faktiskt vara en del ändringar i texterna i de olika ämnenea. Det står inte att tärnan har ansvar att ordna hippan.

• pludie

rosenblad är klart vackrast, vi fick små små fågelfrön kastade över oss och det känndes fint tycker jag. Delt för att de var så små och söta, mycket mindra än ris och sedan för att en massa småfåglad kan mumsa isig allt sen

• Karamellen
    pludie skrev 2010-10-25 15:03:43 följande:
    rosenblad är klart vackrast, vi fick små små fågelfrön kastade över oss och det känndes fint tycker jag. Delt för att de var så små och söta, mycket mindra än ris och sedan för att en massa småfåglad kan mumsa isig allt sen
    Det där lät intressant. Vi kommer gifta oss i december och oavsett vad som kastas på oss kommer det säkert att locka hungriga små vinterfåglar... Att då kasta frön var ju en rätt bra idé. Om det är ok med kyrkan Kanske inte så uppskattat att på kyrktrappen locka med ett smörgåsbord till småfåglarna
  • passionsblomman

En av de främsta anledningarna till att kyrkor säger nej till ris, är att ris, frön och annat ätbart som kastas, drar till sig råttor. Inte fullt lika gulligt som småfåglar. Utöver det är duvor och deras spillning ett rejält problem på sina håll. Inget av det blir bättre av frön istf ris som sagt. Men det är ju olika på olika ställen hur de gör.

• Karamellen

Nu skyller jag på att idag har min hjärna kokat över plus att tösen skrikit rakt i mina öron i 5 dagar - men figurerar det råttor och duvor även på vintern??

• passionsblomman

Karamellen skrev 2010-10-25 16:56:40 följande:
    Nu skyller jag på att idag har min hjärna kokat över plus att tösen skrikit rakt i mina öron i 5 dagar - men figurerar det råttor och duvor även på vintern??

Absolut!

• BlackWIngedAngel
    Sebastiána skrev 2010-10-25 09:44:27 följande:
    Ja vem kom på det där med röd klänning. Måste vara en komiker. Vaddå: "Jag har legat med brudgummen och nu vill jag visa det för alla på hans bröllop!"  
    Jag antar att det är någon som har vidareutvecklat idén om att rött är syndens färg...?
  • shakynose

Karamellen skrev 2010-10-25 16:56:40 följande:

Det är i synnerhet på vintern som dessa djur letar sig till bebyggda trakter för värme och mat.

• Sebastiána
    passionsblomman skrev 2010-10-25 11:23:06 följande:
      Jag tar tillbaka! det verkar faktiskt vara en del ändringar i texterna i de olika ämnenea. Det står inte att tärnan har ansvar att ordna hippan.
    Jo, det står faktiskt fortfarande tyvärr: www.brollopstorget.se/Traditioner/mohippa.php

• Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2010-10-25 18:12:24 följande:
    Jag antar att det är någon som har vidareutvecklat idén om att rött är syndens färg...?
    Det verkar troligt, det är det jag associerar till.
  • BlackWIngedAngel
    passionsblomman skrev 2010-10-25 11:12:40 följande:
    Man kan  ju tycka att en sida som just BT borde ha lite koll på sina bröllopsfakta.Det står tex också att tärnan har ansvar för möhippan, vilket verkligen inte är en sanning, även om det blivit rätt vanligt att just tärnan drar i trådarna.
    För min del utgår jag ifrån att det är min ena tärna som ansvarar för möhippan, men det baserar jag på att hon är min syster och bästa vän, snarare än på att hon är min tärna. :)

För min mammas del hade det blivit jättekonstigt om hennes tärnor skulle ha fixat hennes möhippa, eftersom hon hade 10-15 åe yngre släktingar till som tärnor när hon gifte sig.

• passionsblomman

BlackWIngedAngel skrev 2010-10-26 19:39:54 följande:
    För min del utgår jag ifrån att det är min ena tärna som ansvarar för möhippan, men det baserar jag på att hon är min syster och bästa vän, snarare än på att hon är min tärna. :) För min mammas del hade det blivit jättekonstigt om hennes tärnor skulle ha fixat hennes möhippa, eftersom hon hade 10-15 åe yngre släktingar till som tärnor när hon gifte sig.

Det som är så himla synd och totalt onödigt är alla de trådar jag sett under åren med såååååååååååååååååååå besvikna brudar som antingen inte fått någon hippa, inte fått den hippa de ville, eller är sura på sin tärna för att denna inte "engagerat sig nästan alls" eller tycker tärnan skulle ha ditten eller datten.

Eftersom jag är rätt säker på att väldigt många tärnor inte alls har en aning om att allt det där förväntas av dem-och bruden tycks ta för givet att det visst är självklart, så dumpas det tärmnor och vänskaper åt höger och vänster. Trist!

Svar på tråden avliva denna myt tack!