Inlägg från: Margaux |Visa alla inlägg
  • Margaux

Tur & retur

Lapinette skrev 2011-09-01 22:16:59 följande:
    Jösses, den kom - reseberättelsen från Tinga! Ska nu läsa och njuta .
    Hej Lapinette! Long time no seen... I alla fall här på BT!

Hoppas det går bra med din pappa...... och dig och din man!
    Jag har verkligen inte tid att läsa ikapp denne marathon tråden. Men kanske jag dyker upp igen efter bröllopet och tar i ett tag!!
    Vi ska inte omedelbart iväg på bröllopsresa(något jag ångrar nu....) men har valt att spara det till februari då vi ska en månad till Brazil och Argentina. Om någon har varit i området runt Recife i Brasilien är jag tacksam för tips!
  • Margaux
    Lapinette skrev 2011-09-01 22:50:33 följande:

Margaux - det var inte igår! Vad komiskt för Gemma dök upp på en annan tråd här i veckan (som jag också skriver på). Jag sa åt henne att öppna en ny tråd och meddela oss på fb. Kul att höra lite vad som hänt (en del har man ju sett).

Argentina är ett land jag velat besöka men du har väl varit där tidigare om jag inte minns fel? Brasilien har jag varit i men endast i en liten, liten del.

Det är ju en strålande idé!! En sådär glammig en som vi har haft tidigare...... utspädd med lite djungeltrecking och barnkräks!

Vi har varit ganska mkt i Argentina(min m2b är ju därifrån), men jag har bara varit i Iguazu i Brasilien tidigare och det räknas knappt eftersom vi bodde i Paraguay då! Om du ska åka till Argentina så rekommenderas att du får med dig Iguazu..... Sjukt imponerande!
  • Margaux
    Piggelin1 skrev 2011-09-08 21:54:27 följande:

Vad gäller resefronten så ligger det mesta på is just nu för vår del. Bröllopet i februari, vår stora trädgårdsfest för alla kompisar nu i augusti, kombinerat med det faktum att en av oss är föräldraledig (& nu i september dessutom båda två) har grävt rätt djupt i våra besparingar, så vi ligger lite lågt tills dess att vi båda börjat jobba igen.

Men det går ingen som helst nöd på oss under tiden, vi fick så otroligt många alldeles fantastiska presenter, som kommer att sätta mkt guldkant på tillvaron i höst/vinter/vår. Fyra flaskor champagne, 12 olika viner från Beajoulais (hur stavas det...), en flaska Chateau Neuf du Pape (minns att du pratat om det, Lappis), champagneprovning, brunch på Incontro respektive Ritz, presentkort på Swedish Taste & Lilla Torgets Vinkrog, Smart Box ”White Guide” (Gourmetmiddag för två), provdyk, presentkort på italiensk delikatessbutik, presentkort på en veckas middagar från MIddagsfrid osv osv. ...och så ett alldeles fantastiskt gott hembakt surdegsbröd som vi bara önskade att det aldrig skulle ta slut

Allt är rena drömmen för slitna småbarnsföräldrar

Lite småutflykter blir det iaf under sept. Vi avverkade som sagt Sthlm förra helgen, nästa vecka blir det Småland & på fredagen en sväng till Astrid Lindgrens Värld. Inte så glamoröst, men mysigt att bara komma iväg några dgr alla fyra.

Sen funderar vi lite på att våldgästa mannens syster i Oslo också (fast det vet hon inte ens om ännu ) – vi är ju helt flexibla nu när vi är hemma som sagt, alla dagar funkar, helg som vardag.
    Det gäller att passa på att njuta – en sån här tillvaro med en månad tillsammans kommer inte tillbaka (räknar inte in sommarsemester, det är annorlunda, då är alla andra lediga med)  - & det gör vi! Det är små detaljerna i vardagen som gör det. Bara en sån sak som att slippa stressa, det gör så gott för själen!  

Du får hojta till om du vill ha Oslo tips.... där bor jag och jag jobbar med vin, restaurangbranschen har jag bra koll på!
  • Margaux
    Piggelin1 skrev 2011-09-08 22:08:11 följande:
    Margaux - Tack! Ditt nick känner jag igen från Gemmas tråd, som jag brukade smygläsa i mellan varven - eller minns jag fel?
     Nu kommer vi ju i så fall att ha barnen med oss & det är inte riktigt läge att pracka på båda barnen på min svägerska & rymma iväg på egen hand, mannen & jag, men tips är alltid välkomna!
    Om inte annat ngnstans för att ta ett glas vin till exempel, då kan de ju följa med, om man gör det under sena eftermiddagstimmarna/tidig kväll eller så. Mannens syster bor centralt, så det är promenadavstånd till det mesta gissar jag.
    Det stämmer det... har inte varit här inne på BT på ett par år men i nästa vecka gifter jag mig... så det var dags att återvända!

Oslo är rätt stort så gångavstånd är nog realtivt.... beror på hur hurtiga barn du har!

Det finns massa trevligt nere i centrum så återkom gärna för mer info!

Såg att du skrev om Noma tidigare, det finns något liknande i Oslo som är relativt nytt! Räknar med att det dimper ner ett par stjärnor snart! Kostar skjortan men det gör väl iofs allt i den kategorin. Maaemo!

Jag var dessvärre dålig när vi hade reservation på Noma men jag har varit på EL Bulli och flera av de andra "stora" och Maaemo sträcker sig långt!
  • Margaux

Lapinette, Vi hade tur med El Bulli. Jag fick hjälp av en av våra producenter som ordnade reservationen åt oss!
    Vi åt 31 rätter och det var en alldeles makalös kväll även om jag ska erkänna att jag fått bättre mat andra ställen!! Helt surrealistisk upplevelse!! Vi bodde över i Roses och hade våra mammor som barnvakt.

Du skulle nog gilla Can Roca i Girona låter det som..... rekommenderas varmt!!

• Margaux
    Lapinette skrev 2011-09-20 13:05:29 följande:

Margaux - hur var bröllopet??!!!

smint - jag har varit på Kreta men det var så länge sedan att det nog inte kan räknas. Bodde då i Chania och hyrde bil i några dagar. Besökte Knossos och åke utmed kusten (västra delen) ned till Elafonissi. Vandrade även i samariaravinen (otroligt vackert). Ser nu att du redan har åkt .. så snabb var jag men jag hoppas ni har det bra .

Själv så räknar jag ned inför resan till Ibiza. Hoppas, hoppas bara att vädrt håller i sig (blir bra). Skulle vara så skönt med soliga, ljumna dagar så man kan vara ute och promenera, ligga och slöläsa vid poolen/på någon strand och sitta ute och äta. Känns skönt att ha en liten weekend inplanerad nu när höstrusket börjar närvara.

Bröllopet var fantastiskt!
    Här kan du läsa lite om dagen: www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m3721447.html

Jag var på Ibiza förra sommaren och mannen var där nu på sin svensexa.... Ganska intressant ställe, många fasetter!!

Jag ska återkomma med lite restauranttips senare, jag börjar bli ganska erfaren! :P
    Det är absolut lov att fråga runt resmål, vem vet kanske jag varit just där!! Vi sitter och funderar på Madrid nu en helg snart... det enda jobbiga är att det inte går direktflyg! Irriterande! Sen tänkte vi också åka en helg till exotiska Stockholm! Var ska jag boka bord då?
Svar på tråden Tur & retur