Lappis, nej att hinna hela vägen (riksettan ) runt gör man inte på några dagar, det är inte så värst bra vägar. Så även korta avstånd kan ta längre tid än man tror.
Det som man absolut inte ska missa, tycker jag, är att kolla in Reykjavik (svårt att missa eftersom man antagligen bor där ), bada i Blå lagunen, åka Gyllene cirkeln (Thingvellir, Gullfoss och gejsrarna), och att åka till Jökulssárlón-lagunen (ja, jag erkänner att jag var tvungen att goggla stavningen ) där Vattnajökull kalvar i havet.
Sen om man hinner och gillar det så är det ju förstås härligt att rida islandshäst. Ett par fd kollegor var där och red, de stannade vid ett ställe och badade där två bäckar flöt ihop. Den ena bäcken bestod av smältvatten från en glaciär och den andra av skållhett vatten från jordens inre men precis där dom flöt ihop blev vattnet en så där 38 grader.
Sen är det så häftigt att bara åka runt och kolla in landskapet, det skiftar hela tiden och lite här och där hittar man lerpölar som kokar eller hål i marken som det pyser ånga ur.
Island är så galet coolt!