Inlägg från: Piggelin1 |Visa alla inlägg
  • Piggelin1

Tur & retur

Telis förresten - nu kom jag på att jag glömt kommentera en grej du skrev häromveckan (fast det var nog i andra tråden) - att du kunde tänka dig att vara Telis-lärare & ngt med puder. Innan jag fattade att du pratade om Telemark & pudersnö var jag helt lost Vill minnas att Koko missuppfattade på samma vis som jag

• Piggelin1

Magsjuka/matförgiftning på resande fot - bläää. Åkte på det en gång när jag var i Maastricht för minst 15 år sen, men det är nog nästan enda gången, vad jag kan komma ihåg.

• Piggelin1

Nä, vad trist om det blivit en turistfälla. När väninnan & jag var där 2004 kändes det hyfsat äkta, inte alls så knökat med turister som i Toscana, Gardasjön, Venedig osv. Mest italienare dessutom.

• Piggelin1

Tinga!

Kul att se dig Ha en alldeles alldeles UNDERBAR helg i London med maken! Ser fram emot att höra om era upplevelser (speciellt mat-) när du är hemma igen!

Inga resor bokade här, mer än att vi suger lite på resan till Sydeuropa efter sommaren, vi pratar ju om att ta ut fräldraledighet båda två samtidigt då & vara borta lite längre.

Men däremot planerar vi en annan "resa" i slutet av februari, vilket tar en del tid i anspråk också, som känns väldigt ROLIG (lät väl inte alls hemlighetsfull där väl?! )

• Piggelin1

Gissade att ni skulle gissa på det   ...och ja det stämmer

Ska outa det i andra tråden så småningom också tänkte jag. Glömmer liksom bort vilket forum det är man hänger i!

Nu är ni på väg gissar jag, Tinga - njut!!

Kram på er!

• Piggelin1

Tack Anne - smaskens

Har nog aldrig ätit lussebullar med mandelmassa, men låter gott! För några år sen gjorde jag lussebullar med vit choklad (Litens recept), funderar på en repris i år. En ursäkt för att äta upp de "vanliga" lussekatter som redan finns i frysen!

Tinga - er London-helg lät grym! Jätteroligt som alltid att läsa, jag struntar i om du blir mångordig, njuter bara lite längre av läsningen då

Är dålig på att skriva för tillfället - både här & i andra tråden - men håller mig ajour genom att läsa i mobilen när jag ammar... Tänker på er desto mer! Planen var ju faktist att återkomma lite mer här om stundande "resan" i februari, när jag skrev om det för ett par veckor sen, men lilleman pockade på mer uppmärksamhet...

Koko, på tal om fullbokat i februari, stället där vi ska ha såväl vigsel/dop som middag - när vi ordnade med vår bokning i början av nov, så berättade tjejen där när vi sågs att förutom vår bokning, så var de bokade två lördagar till i februari för vigslar, vilket de tydligen aldrig varit förut

Blivit mer poppis med vinterbröllop kanske?

• Piggelin1

Hej hej tjejer! Sitter just nu i köer ner mot tunneln som går söder om Sthlm (söderleden eller vad den heter). Mannen och jag har påbörjat vår hemendamma f-ledighet o drar t Sthlm över helgen m barnen f att hälsa på syrran o några kompisar. Grymt att vara lediga tillsammans!

• Piggelin1

Underbar reseberättelse Tinga! Fick ju förmånen att läsa den häromkvällen på mailen, sååå sugen på liknande resa! Ser att ni skriver om New England, vi var ju där i några veckor f 4 år sen. Rekommenderas varmt! Meckigt att skriva inlägg fr mobilen, så jag får återkomma Muffinstönt, otroligt intressant att läsa om din resa!

• Piggelin1

Södra Länken är nog bättre - Söderleden är ju hemma i Götet

• Piggelin1
    Lapinette skrev 2011-09-03 13:07:47 följande:
    Hej Piggelin, long time no see! Så du är här i helgen. Visst är det underbart väder .
    Det var verkligen kanonväder - dottern badade till & med, med sina kusiner i en sjö Vi hade en kanonskön helg, var inte i närheten av centrala Sthlm denna gången heller, bara umgicks & var sociala & hade det gott.
    Var först ute i Nacka hos en väninna & hennes familj & fick lite fredagsmys & hemlagad pizza, innan vi fortsatte till syrran & hennes familj där det blev fredagsmys/italiensk buffé i kubik. Efterrätten åt vi typ halv tolv på kvällen, gissa om man var mätt då...  I söndags blev det en sväng ut till Tyresö slott, fin park med mysigt café på en liten holme. Sen vidare till kompisarna i Bromma där vi sov en natt innan vi måndag em drog till Sala & mannens syster där vi också sov över. Mysig liten tripp & grymt att inte vara styrd av jobbvardagen för en gångs skull!
    Otroligt lyxigt att vara hemma tillsammans en hel månad!
    Lapinette skrev 2011-09-04 14:51:19 följande:
    När man pratar om trollen. I dagens SvD så är det ett uppslag om weekend i Istanbul. Nämnde även för maken igår (vi var och åt en mycket god middag på Divino) om nästa års reseupplägg. Han verkade faktiskt gilla mina förslag.
    Såg den artikeln jag med & blev också sugen!

• Piggelin1

Känner igen dina Barcelonatips, Lappis - har dem nersparade i min resemapp i datorn

Dubai - inget som jag kanske skulle boka i första taget heller, men samtidigt är jag nyfiken på "spektaklet", om man nu kan kalla det så. Har ju läst en & annan artikel om det landet genom åren.
    Lite som Las Vegas, aldrig varit där, men känns också som ett stort "spektakel" - nyfiken, fast ändå inte så superhögt på listan över ställen att åka till. 

• Piggelin1

Vad gäller resefronten så ligger det mesta på is just nu för vår del. Bröllopet i februari, vår stora trädgårdsfest för alla kompisar nu i augusti, kombinerat med det faktum att en av oss är föräldraledig (& nu i september dessutom båda två) har grävt rätt djupt i våra besparingar, så vi ligger lite lågt tills dess att vi båda börjat jobba igen.

Men det går ingen som helst nöd på oss under tiden, vi fick så otroligt många alldeles fantastiska presenter, som kommer att sätta mkt guldkant på tillvaron i höst/vinter/vår. Fyra flaskor champagne, 12 olika viner från Beajoulais (hur stavas det...), en flaska Chateau Neuf du Pape (minns att du pratat om det, Lappis), champagneprovning, brunch på Incontro respektive Ritz, presentkort på Swedish Taste & Lilla Torgets Vinkrog, Smart Box ”White Guide” (Gourmetmiddag för två), provdyk, presentkort på italiensk delikatessbutik, presentkort på en veckas middagar från MIddagsfrid osv osv. ...och så ett alldeles fantastiskt gott hembakt surdegsbröd som vi bara önskade att det aldrig skulle ta slut

Allt är rena drömmen för slitna småbarnsföräldrar

Lite småutflykter blir det iaf under sept. Vi avverkade som sagt Sthlm förra helgen, nästa vecka blir det Småland & på fredagen en sväng till Astrid Lindgrens Värld. Inte så glamoröst, men mysigt att bara komma iväg några dgr alla fyra.

Sen funderar vi lite på att våldgästa mannens syster i Oslo också (fast det vet hon inte ens om ännu ) – vi är ju helt flexibla nu när vi är hemma som sagt, alla dagar funkar, helg som vardag.
    Det gäller att passa på att njuta – en sån här tillvaro med en månad tillsammans kommer inte tillbaka (räknar inte in sommarsemester, det är annorlunda, då är alla andra lediga med)  - & det gör vi! Det är små detaljerna i vardagen som gör det. Bara en sån sak som att slippa stressa, det gör så gott för själen!  

• Piggelin1

På tal om mat, såg ni Niklas Mat på svt nu ikväll? Bakom kulisserna på Noma i Köpenhamn. Otroligt spännande & roligt att se lite hur det går till, iaf om man är matnörd som undertecknad.
    Vilken precision & disciplin, otroligt!  ...och 40 kockar på knappt lika många sittplatser i restauranten. Inte konstigt att det kostar en slant att äta där.
    Lappis - hur var det, jag minns inte riktigt, har ni varit där? 

• Piggelin1

Margaux - Tack! Ditt nick känner jag igen från Gemmas tråd, som jag brukade smygläsa i mellan varven - eller minns jag fel?
     Nu kommer vi ju i så fall att ha barnen med oss & det är inte riktigt läge att pracka på båda barnen på min svägerska & rymma iväg på egen hand, mannen & jag, men tips är alltid välkomna!
    Om inte annat ngnstans för att ta ett glas vin till exempel, då kan de ju följa med, om man gör det under sena eftermiddagstimmarna/tidig kväll eller så. Mannens syster bor centralt, så det är promenadavstånd till det mesta gissar jag.

• Piggelin1

Tinga - nu kunde jag inte låta bli att ta upp samma diskussion med maken här hemma!

Två av våra absolut bästa middagar ever var i Sydafrika, den ena i Kapstaden på ett ställe som hette Beluga, den andra på det heeelt fantastiska guest house't Jan Harmsgat ute på vischan mellan Swellendam & Robertson, där ostarna var egen produktion liksom svampen var plockad ute i naturen omkring, salta mandlarna/nötterna kom från egna träden, marmeladen till ostarna var också eget osv osv. Köttet ska vi bara inte tala om, det var grymt, mannen ser det nog fortfarande som bästa ngnsin. ...och så hela miljön runtikring & det underbara paret som hade stället.

Här  i Gbg så var vi på Swedish Taste för snart ett år sen & det hör också till höjdarna. Fond avverkade vi några år tidigare, men jag var inte riktigt lika imponerad där. Ruskigt bra, inte tal om ngt annat, men helhetsupplevelsen var bättre på Swedish Taste.
    En annan restaurant som poppar upp är Bastard i Malmö i maj förra året. Mkt helhetsupplevelsen & det faktum att vi satt i baren & åt & pratade mkt med en av kockarna som lagade mat mitt framför näsan på oss & vi fick smaka lite av varje när vi var nyfikna & frågade flera ggr.

Hmmm, i lilla orten Tours sur Marne utanför Epernay åt vi en underbar middag 2005. Minns fortfarande att vi hittade en av  Rickard Juhlins Chamapagneböcker på ett bord i hotellfoajén med dedikationen "To my favourite hotel..."

...och när vi var i Alsace, så bodde vi en natt i lilla orten Zellenberg utanför Riquewihr & där åt vi grymt gott med.

Hmmm, det var nog höjdarna tror jag. La Cucina Italiana här i Gbg var vi på för flera år sen, det var riktigt bra med & kvalar in också, tror jag bestämt.

I nästa vecka ska vi på Wasa Allé http://wasaalle.se/ - ser fram emot att se hur det är där! Första middagen på tu man hand sen lilleman föddes Underbart!

• Piggelin1

Härligt med Ibiza senare i veckan, Lappis! Du har bergis länkat tidigare till stället ni ska bo, men vet inte riktigt hur långt tillbaka, så om jag ber snällt så kanske du kan klistra in den här på nytt?!

Vilket underbart väder det var förra veckan! Tom här i Götet höll sig regnet borta - underbart! Minst 20C tror jag det var, i flera dgr. Vi åt lunch ute flera dgr, mmm! Bra avslut på min mammaledighet

Margaux - vad fina ni var & vad  spontant lyckliga & glada ni såg ut! Jag gifte mig själv i februari, så det var alldeles nyss jag var inne i samma loop!

Ska återkomma om menyn från Wasa Allé i förra veckan - men det var en underbar kväll!

Annars har vi rensat 4 kg trattisar här ikväll Maken plockade med Amanda & sin syster (& svärmor tog hand om lilleman under tiden) . ...och då hade vi redan gett 2 kg till kompisar som bor precis i närheten. Han håller på & förväller för glatta livet därnere nu. Han har nästan aldrig plockat förut, så 6 kg ( (på de tre) på mindre än en timme var han rätt nöjd med

Dags att sova, inte van vid väckarklocka...

• Piggelin1

Åh, vilken underbar helg ni kommer att få, Lappis!
    B&B't ser ju grymt ut & matställena med!

Svar på tråden Tur & retur