Tänkte att jag skulle berätta lite om vår Gran Canaria-resa, även om det egentligen inte är så hemskt mycket att berätta.
Vänner - vi bodde i en liten by som heter Taurito och ligger precis utanför Puerto de Mogan, på sydvästkusten på Gran Canaria. http://www.paradisehotels.es/en/paradise_lago_taurito_entorno_galeria.html Vi hade all-inclusive, och det var ett väldigt praktiskt val när vi nu var så många (8 vuxna och 4 barn). En av kvällarna gick vi ut i Puerto de Mogan och åt, men då blev det genast diskussioner om var vi skulle äta, när, osv. På hotellet hade vi ett eget middagsbord reserverat, så vi bestämde en tid och sen dök folk upp där då.
Maten var faktiskt helt OK. Nu var det ju inget lyxhotell vi bodde på, så någon fine-dining var det ju inte tal om, men helt OK ändå. Det var buffé som serverades till middag varje kväll och det fanns alltid något grillat kött och någon grillad fisk att välja på, plus diverse såser. Olika kött och fisk varje kväll. Dessutom fanns det alltid en soppa, pizza och ett stort salladsbord. Övriga rätter varierade, men kunde vara paella, pastarätter, olika sorters sallader, ostar, grillade paprikor, grytor med lamm, olika korvar, fiskgratänger, osv. Dessutom fanns diverse tillbehör som pasta, ris, pommes frites, potatis, osv.
Dessertbuffén var ungefär densamma varje kväll, någon sorts tårta, jelly, olika sorters mousser, yoghurtar, ugnsbakad frukt och färsk frukt, och så jordgubbs-, vanilj- och chokladglass. Chokladglassen var riktigt god, så den blev det en kula av varje lunch och middag, med olika sorters frukt till.
Även om jag försökte hålla mig till att äta en rätt varje måltid, för att inte jämt äta av allt och tröttna alltför fort, så när veckan gick mot sitt slut var man ändå lite trött på maten. Därför känner jag att en vecka nog är max på den här typen av hotell. Frukosten var förresten också helt OK, med både varma och kalla delar. Lite besviken på påläggen bara, för det finns ju så himla goda ostar, korvar och skinkor i Spanien.
Vädret var bra hela tiden, så när som på några timmar en eftermiddag och en kväll, när det blev ett åskoväder. Övrig tid var det strax över 20 grader och sol, så lite solbränd blev man allt. Skönt att ha det som ett semesterminne, även om färgen bleknar fort.
Dagarna fördrevs huvudsakligen på det vattenland som låg tvärs över gatan från hotellet. Det enda som var synd där var att vattnet var så kallt (runt 18 grader), för annars var det fantastiskt med massor av olika pooler och vattenrutschbanor, lämpliga både för stora och små. Där var inte trångt heller, så inget slagsmål om solstolarna.
Överhuvudtaget var det en väldigt avkopplande semester, som mest bestod av sömn, mat, sol och bad. Perfekt för att ladda batterierna tills våren kommer till Sverige.