• elisabettan

Vinterbrudar, vilka blommor?

Ja, vad tänker ni er för brudbukett?

Själv funderar jag på en droppliknande bukett med röda rosor i olika nyanser. Vet att de kommer att dö så fort vi kommer in i värmen, just därför vill jag inte lägga ut för mycket pengar på den. Lite kvivigt det där tycker jag.

• Svar på tråden Vinterbrudar, vilka blommor?
  • elisabettan

WonderfulWord skrev 2010-11-03 21:49:24 följande:
    hortensior kommer jag nog att ha i min bukett...men vill inte köpa en brudbukett så det som blir är det som finns att köpa i blomsterhandlenl ett par dagar innan tror jag. men det ska vara färgtema blått vitt silver...

Det blir ju billigare så iaf. Fint, vilken färg har skulle du helst vilja ha?

• Syrinx
    Fru MM skrev 2010-11-03 22:01:36 följande:
    Jag ska ha chokladfärgade julrosor i min bukett, med lte annat i ljusgult aprikost rosa och grönt!
    Ska inte gifta mig i december, men jag måste bara säga - GUD så vackert det låter! 
  • Fru MM
    Syrinx skrev 2010-11-04 13:35:17 följande:
    Ska inte gifta mig i december, men jag måste bara säga - GUD så vackert det låter! 
    Vad glad jag blir!!! Gifter oss i januari...
  • vinterbrud81

Jag funderar på en en brudbukett med vita amaryllisar till vårat bröllop som blir av i november 2011. Hoppas verkligen att det funkar.

• elisabettan

vinterbrud81 skrev 2010-11-07 21:17:44 följande:
    Jag funderar på en en brudbukett med vita amaryllisar till vårat bröllop som blir av i november 2011. Hoppas verkligen att det funkar.

Låter underbart vackert, speciellt den tiden. Vi gifter oss i mars, så det är liksom fel period för amaryllis.

• Ocean Bride

Åh herre, det har jag inte ens tänkt på, det är klart att buketten inte klarar värme - kyla - värme.. Hmmm.. Finns det några blommor som är mer tåliga än andra kanske!?

• passionsblomman

vinterbrud81 skrev 2010-11-07 21:17:44 följande:

Klart det funkar!

• passionsblomman

Ocean Bride skrev 2010-11-08 23:27:08 följande:
    Åh herre, det har jag inte ens tänkt på, det är klart att buketten inte klarar värme - kyla - värme.. Hmmm.. Finns det några blommor som är mer tåliga än andra kanske!?

Det gör det absolut. Sådant som i naturlig miljö blommar till sent på hösten eller redan tidig vår är ofta ganska tåligt. dock måste du vara försiktig med alltför snaba temperaturskillnader så du inte chockar blommorna alltför mycket. Att ha några lager med tidningspapper att luftigt vira om buketten i förflyttningarna är bra.

Exempel på sådant som inte är lämpligt är tropiska växter som Orkidéer och Kallor

Till det mer tåliga hör Julrosor (Hellerborus) Finns på bilder i mitt galleri.
    Lökväxter som Hyacinter, Tulpaner, Amaryllis, Pärlhyacint och mycket annat klarar sig mycket bättre än de tropiska som faktiskt kan frysa redan vid så hög temperatur som +14, våra lökväxter klarar iallafall nollan och tom någon minus. Julrosor är exeptionella, för de blommar faktikst mitt i snön.

En vintrig bukett med tex Julrosor, Skimmia,vita snitthyaciner, Ilexblad och kanske mjuken eller silvergran vore både tåligt och mycker vackert.

• Ocean Bride

Passionsblomman - vilken klippa du är! =)

• WonderfulWord

blåa toner vill vi ha med alla blommor som vi kommer att ha. Men det kan bli vita om det inte finns något annat...

• frovena

Hejsan

Jag har också funderat på vit amaryllis, vi gifter oss 11 december. Men jag var och pratade med en florist i helgen som sa att den blomman kan ha ganska mycket vätska i, så det kanske inte är så lämpligt att ha den som jag tänkte med långa stjälkor så som man annars gör med kallor. Passionsblomman, du som verkar vara lite expert, håller du med floristen eller tror du det funkar bra att ha "naken" snittyta på amaryllis?

• passionsblomman

frovena skrev 2010-11-10 20:34:45 följande:
    HejsanJag har också funderat på vit amaryllis, vi gifter oss 11 december. Men jag var och pratade med en florist i helgen som sa att den blomman kan ha ganska mycket vätska i, så det kanske inte är så lämpligt att ha den som jag tänkte med långa stjälkor så som man annars gör med kallor. Passionsblomman, du som verkar vara lite expert, håller du med floristen eller tror du det funkar bra att ha "naken" snittyta på amaryllis?

Jag tror ffa att det blir svårt att kunna hålla buketten på ett vettigt sätt, eftersom stjälkarna är ihåliga och därför krossas lätt när man klämmer ihop dem. Man skulle behöva delssätta ett stadigt bindställe på något vis, inte bara band, och dessutom stämmer det att det kan gegga en del ur sstälksnitten. Alltså behöver man linda även i änden på buketten. Själv tycker jag helt personligt att Amarylisen fungerar bäst som en huvudblomma i en låg och kompakt bukett i sällskap med andra material som lyfter fram den. Då kan man också vända de vackra klockorna uppåt så de syns ordentligt.

• elisabettan

Åh tck, vilket fint tips!

Svar på tråden Vinterbrudar, vilka blommor?