Ocean Bride skrev 2010-11-08 23:27:08 följande:
Åh herre, det har jag inte ens tänkt på, det är klart att buketten inte klarar värme - kyla - värme.. Hmmm.. Finns det några blommor som är mer tåliga än andra kanske!?
Det gör det absolut. Sådant som i naturlig miljö blommar till sent på hösten eller redan tidig vår är ofta ganska tåligt. dock måste du vara försiktig med alltför snaba temperaturskillnader så du inte chockar blommorna alltför mycket. Att ha några lager med tidningspapper att luftigt vira om buketten i förflyttningarna är bra.
Exempel på sådant som inte är lämpligt är tropiska växter som Orkidéer och Kallor
Till det mer tåliga hör Julrosor (Hellerborus) Finns på bilder i mitt galleri.
Lökväxter som Hyacinter, Tulpaner, Amaryllis, Pärlhyacint och mycket annat klarar sig mycket bättre än de tropiska som faktiskt kan frysa redan vid så hög temperatur som +14, våra lökväxter klarar iallafall nollan och tom någon minus. Julrosor är exeptionella, för de blommar faktikst mitt i snön.
En vintrig bukett med tex Julrosor, Skimmia,vita snitthyaciner, Ilexblad och kanske mjuken eller silvergran vore både tåligt och mycker vackert.