Inlägg från: Vi2alltid |Visa alla inlägg
  • Vi2alltid

Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?

Alltså, jag tror inte man kan förutsätta att föräldrarna ska hjälpa till ekonomiskt men det är nog ganska vanligt att man är med och stöttar
    (dock tycker jag att det inte måste vara brudens föräldrar som betalar, vi lever faktiskt år 2010)

Om man inte kan hjälpa till ekonomiskt tycker jag åtminstone att man kan hjälpa till med annat. Mina svärföräldrar betalade några saker sedan hjälpte de till med dukning, städning av lokalen och liknande, mina svägerskor band bågen och pyntade utanför där festen skulle vara, svågern byggde en egen tårtställning, min extramamma gjorde tårtan osv osv. Mina föräldrar betalade några andra saker och hjälpte sedan till att fixa kylskåp till bygdegården, hämta is på McDonalds, huserade några långväga släktingar, bjöd alla som hjälpte till på lunch dagen innan, osv osv

Man kan absolut fråga sina föräldrar "vill ni hjälpa till med något och i så fall vad" men aldrig ta för givet att de ska betala massa pengar. De flesta tycker att det är roligt att hälpa till.

• Vi2alltid

say yes skrev 2010-10-28 21:57:00 följande:
    Tycker också det beror lite på vart i Sv man bor. På mindre orter är det oftast MYCKET billigare att fixa bröllop (har sj jämfort med en mindre ort på öland och det var drygt 50% billigare!!). Här i sthlm är det svårt att få en normalstortbröllop, 3 rätters sittning med fest under 100 000. Då kanske man MÅSTE få bidrag av sina föräldrar.

Måste? Ska ni tvinga dem :P

• Vi2alltid

Emblas Mamma skrev 2010-10-28 14:20:33 följande:
    Jag förstår inte detta med att man skulle ha dåligt samvete för att man får från sina föräldrar! Jag skulle ge min dotter detsamma. Vi är och hjälper våra föräldrar gratis med så mycket, särskilt min sambo som är snickare och gör mycket för dom och deras hus. Varför skulle vi då få dåligt samvete om dom vill hjälpa oss tillbaka? Det är inte alls så att vi kräver det. Men får man hjälp så är det väl bara att tacka och ta emot.. Vi hjälper ju tillbaka och får inget helt gratis tycker vi. Som svärmor säger så hjälper dom gärna oss ekonomiskt medan dom lever istället för när dom är döda.. Och så tycker hon att man förtjänar att få lite betalt i gengäld mot alla tjänster vi gör dom! Fel med det?   Sen så kommer verkligen ingen av våra föräldrar att styra och ställa över vårt bröllop. Vi gör som vi själva vill och det har dom gjort helt klart för oss. Dom gör detta för oss och inte för dom själva. Tror inte många föräldrar gör det för sin egen skull..   Vi är med vuxna människor - men vi får ekonomisk hjälp och vi är jättetacksamma. Vi hjälper till tillbaka. Vi är ju inga bortskämda ungar för det heller...

Nä självklart kan man tacksamt ta emot bidrag! Absolut! Men då förutsätter man ju inget utan föräldrarna själva föreslår det

Svar på tråden Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?