Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?
Jag tycker absolut inte att det är självklart att föräldrar ska betala bröllopet. Själv kommer jag från en kultur där brudparets föräldrar förväntas betala allt eller åtminstone en hel del, men jag tycker att det är lite förlegat. Om vi som två vuxna människor själva har valt att gifta oss (ingår i min kultur att min fästman skulle ha frågat min pappa om tillstånd först, men det känns också förlegat enligt mig) så tycker jag inte att det finns något krav på att föräldrar ska hjälpa till ekonomiskt, speciellt under både jag och min fästman har inkomster och möjlighet till att spara hela summan själva medan min pappa lever på tidsbegränsat aktivitetsstöd. Min pappa har erbjudit en rätt stor summa men på grund av hans inkomstsituation så har jag sagt att jag inte kan ta emot mer än en symbolisk summa (alternativt att han står för t.ex. brudklänning eller skorna).
Fästmannens föräldrar har inte sagt något än, men det är lite mindre än 2 år kvar till själva bröllopet. Erbjuder de sig att hjälpa till ekonomiskt blir vi naturligtvis glada, men vi planerar bröllopet efter en summa som vi själva kan spara ihop till och som vi vill lägga på bröllopet utan att räkna med några bidrag.