• 1700tal

Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?

Vi budgeterar med utgångspunkt att vi själva betalar allt och för mig är nog det även lite en fråga om stolthet och självständighet. Sambon är student (kommer va nyexeminerad då) och jag har ingen dunderlön men vi har en strikt plan utifrån vad vi kan och vi har en stor summa att få ihop. Men vi är redan en bit på väg...

Vi vill dessutom ha fullt inflytande och bestämmanderätt hela vägen (vilket nog blir en utmaning) och vill att våra föräldrar ska vara uppskattade och viktiga GÄSTER på bröllopet, inte de som står bakom bröllopet.

Sen kommer det dyka upp ett antal perfekta tillfällen för dem att bidra lite punktvis om de vill (men inget vi kommer förvänta oss). Trippen till tyskland tex, är liksom lite pappas (och mammas) grej som har mkt kontakter där, både i jobbet och via släkt. Helt givet att vi åker dit tillsammans med vår strikta alkoholbudget. Skulle bli mkt förvånad om mina föräldrar, som gillar bra viner, inte erbjuder sig att bidra med den biten.

Tänker även ha en liten weekend tillsammans med de två svärmödrarna när inpå bröllopet, en liten lyxkväll på nåt hotell ägnat åt min klänning. Jag har beställer den utomlands så vi får inte den där stunden i brudaffären, ni vet med "the oos and the aahs". Men vill att bara de två ska få se den innan och under lite "högtidliga" formen (inte hemma i vardagsrummet...). Återigen ett perfekt tillfälle om de vill bidra med denna treat, annars betalar jag förstås den själv.

Och om de öppet säger att de vill bidra med pengar, kommer vi hinta till en resa, något vi annars inte kommer prioritera.

Svar på tråden Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?