Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?

Jag hade inte förväntat mig någon hjälp,

men självklart hoppas man:)

Vi skulle ha ett enkelt bröllop men det ville inte föräldrarna höra talas om, så min mamma och pappa betalar hela middagen med svärmors hjälp. Vi kommer få en hel del och det är vi ju såklart jäteglada för! Svärmor och svärfar kanske kommer ge oss lite mer i och med att dom faktiskt har mer med pengar.

All hjälp är ju jättetacksam:)

Men vaddå få vara med och bestämma? Ingen av våra föräldrar har krävt det alls! Det enda dom vill är att vi ska ha en jättefest och få ett underbart bröllop. Antagligen så bryr dom sig jättemycket och det kommer nog jag göra till min dotter med om jag har råd :) Det är tanken som räknas och några hundralappar är lika välkommet som tusenlappar.

Tänker inte be om ursäkt för att vi får :) Dock så är det kanske lite fult att kräva pengar men det har vi aldrig gjort.

Vidare så gav min mormor mig min bröllopsklänning i bröllopspresent (förutsatt att jag betalade halva brudgummens klädsel) eftersom det var till båda två :)

Vi kommer betala ca. 33.000 själva på bröllopet och bådas föräldrar ca. 15-20.000.

Vi är evigt tacksamma och det vet dom.

Vi är självklart hos dom och hjälper till och hälsar på ofta, för vi gör faktiskt saker i gengäld med och det är nog därför dom erbjuder sig dessa summor eftersom vi faktiskt är så hjälpsamma mot dom alltid! :)

Sen kommer dom självklart hjälpa till också. Men som vanligt så hjälper alltid mina föräldrar till mer och betalar mindre, min sambos föräldrar betalar mer och hjälper till mindre. Det är jätteskönt på det viset och man värderar hjälp minst lika mycket som pengar! minst! :)

• Emblas Mamma

Jag förstår inte detta med att man skulle ha dåligt samvete för att man får från sina föräldrar!

Jag skulle ge min dotter detsamma.

Vi är och hjälper våra föräldrar gratis med så mycket, särskilt min sambo som är snickare och gör mycket för dom och deras hus. Varför skulle vi då få dåligt samvete om dom vill hjälpa oss tillbaka?

Det är inte alls så att vi kräver det. Men får man hjälp så är det väl bara att tacka och ta emot.. Vi hjälper ju tillbaka och får inget helt gratis tycker vi.
    Som svärmor säger så hjälper dom gärna oss ekonomiskt medan dom lever istället för när dom är döda.. Och så tycker hon att man förtjänar att få lite betalt i gengäld mot alla tjänster vi gör dom! Fel med det?

Sen så kommer verkligen ingen av våra föräldrar att styra och ställa över vårt bröllop. Vi gör som vi själva vill och det har dom gjort helt klart för oss. Dom gör detta för oss och inte för dom själva. Tror inte många föräldrar gör det för sin egen skull..

Vi är med vuxna människor - men vi får ekonomisk hjälp och vi är jättetacksamma. Vi hjälper till tillbaka. Vi är ju inga bortskämda ungar för det heller...

• Emblas Mamma
    Vi2alltid skrev 2010-10-29 19:24:54 följande:
      Nä självklart kan man tacksamt ta emot bidrag! Absolut! Men då förutsätter man ju inget utan föräldrarna själva föreslår det
    ja självklart. Precis som jag även nämnde i inlägget :)
  • Emblas Mamma
    Nåvah skrev 2010-11-07 18:38:13 följande:
      Eller så väljer man något mindre dyrt....Tycker der är girigt att vissa förväntar sig/ räknar med bidrag till bröllopet. Kan man inte betala själv får man väl vänta, spara eller om man inte vill vänta får man ta ett billigare alternativ!
    faktiskt så tycker jag inte det ser ut som om NÅGON här inne har krävt av sina föräldrar ett bidrag?!? har inte ens hört talas om det.

Däremot om dom ger frivilligt så är det ju jättetacksamt! det är ju inte så att man aldrig gör något tillbaka för sina föräldrar. självklart är det girigt att kräva, me njag har hittills inte sett eller hört någon som gjort det.

Ibland låter det som om alla som får av sina föräldrar är bortskämda och egentligen har tvungat sina föräldrar att betala :)

• Emblas Mamma

Ekonomisk hjälp kan ju vara även innan bröllopet.
    T.ex att få ett stort bidrag som du ovan skrev i julklapp, det är ju en slags grej man får för att man ska klara bröllopet också.
    Så man kan ju säga att det är ett bidrag till bröllopet med? :)

Vi fick t.ex 10.000 kr förra månaden så vi kunde köpa en liten bil. När vi sålde den andra tjänade vi 25.000 och dom pengarna kunde ju istället gå direkt in på bröllopskontot istället för att vi skulle ta 10.000 av dom och köpa en bil.
    Då kan man säga att vi fått ett stort bidrag till bröllopet för den sakens skull:)

Vi kommer med bara önska oss pengar i julklapp. Då kommer man ju upp sig lite till. Julklapp är bra:) Och min sambo fyller 30 nästa år så han kan då önska ;) och jag fyller med innan bröllopet så vi kommer nog upp i en bra slant.

Föräldrar är allt bra att ha :) Inte för pengarnas skull bara, men för allt.

• Emblas Mamma
    363 skrev 2010-11-20 16:20:01 följande:
    Mjo fast jag ser inte riktigt resan till bröllopet då det är en resa vi vilket fall som helst skulle ha gjort och önskat oss pengar till julklapp. Vi kommer inte heller få mer i julklapp än vad vi skulle få annars bara för att det kommer sammanfalla med bröllopsresan. Dock kommer vi nog istället för presenter på bröllopet kunna få ett ganska bra bidrag till resan då det är det vi kommer önska oss. Men ser inte det som ett bidrag till bröllopet lika lite som jag ser pengar jag får i ex födelsedagspresent som ett bidrag till födelsedagsfesten.
    Jag m,enar heller in på det viset, men om ni skulle få ca. 5000 kr i julklapp så är det nästan rätt givet att ni lägger det på bröllopet?

Även om det inte ÄR ett bidrag från början till bröllopet så blir det det omedvetet. Det är så jag menar. :)

• Emblas Mamma
    363 skrev 2010-11-20 20:05:11 följande:
    Förstår hur du menar men kommer inte få pengar utan isf resepresentkort vilket inte kommer gå till bröllopet.
    aha okej. men vi önskar ju med oss pengar till resan i julklapp oc hdet innebär att vi kan lägga våra andra pengar på bröllopet.. haha det går verkligen om vartannat nu.

strunt samma. pengar som pengar! det är skönt att få lite av sina föräldrar - utan att be dom om det utan att man bara får. :)

Svar på tråden Är det vanligt att få ekonomisk hjälp av föräldrar till bröllop?