Inlägg från: Fårävvör |Visa alla inlägg
  • Fårävvör

28 maj 2011

Nu börjar det rulla på igen...

En kompis till oss har gått med på att sjunga två låtar under vigseln, känns jättebra! Dessutom kom vi på att vi gärna vill ha "riktig" musik vid inmarsch och utmarsch (borgerlig utomhusvigsel) så håller på att kolla upp om det finns nån liten stråktrio eller liknande att få tag i...

I lördags var vi på provsmakning av maten och fastnade för några olika rätter! Ska dessutom tillbaka dit om en vecka och prata igenom en massa andra praktiska detaljer.

Förra veckan fick vi klart med ena toastmastern, och den andra vill fundera lite till, men jag hoppas på att hon ställer upp, vi får se!

Igår skrev vi ut texten till inbjudningskorten och skar till dem i rätt storlek. Så nu i veckan blir det att montera text i korten och knyta band!

Idag ska vi dessutom hämta sambons kostym (hoppas hoppas att alla ändringar blev bra...) och även min väska som kommit till posten. Ska även skicka tillbaka skorna jag beställde och få ett par nya i en storlek större. Så snart borde jag kunna boka tid för att lägga upp klänningen!

Saker vi borde ta tag i framöver (förutom inbjudningskorten) är att kolla upp brudbukett (vet vad jag vill ha, men inte vart jag ska beställa) och kolla på tårtor... Måste boka smink också!

• Fårävvör

Jag beställde mina skor från dansshopen, de här: www.dansshopen.nu/shop/index.php&productId=365, är helnöjd eftersom jag har väldigt smala fötter och i vanliga fall inte kan hitta finskor som passar. Men dansskor sitter som handen i hansken på fötterna! =)

Igår var vi och pratade med en florist, och fick en ca-pris på en handbunden lite mindre bukett (strax under 20 cm i diameter) med antingen pioner eller ranunkler samt nåt litet smått för ca 700-800 kr. Känns som ett helt ok pris, men har inte pratat med några andra butiker än. Har ni kollat upp bukett än?

Vi har också funderat en massa på in- och utgångsmarsh. Har fått tag i en studentorkester som brukar spela som trio/kvartett vid bröllop etc. Så nu håller vi på att diskutera stycken och pris med dem! Känns så bra!

Skulle egentligen beställt min ring igår med, men hon har semesterstängt till och med imorgon så vi får göra det någon dag i veckan istället... Började kolla lite på tårtor med och imorrn ska jag ha möte med en tjej på festlokalen om mat och en massa annat.

Ja just det, vi bokade flygbiljetter i fredags med! Så nu blir det bröllopsresa till Neapel och Amalfikusten 30 maj till 10 juni! =) Suktar redan efter en massa god mat, gott vin och italiensk glass... (och trevligt sällskap förstås!)

• Fårävvör

Vi har inte helt bestämt menyn än, men lutar åt ett av förslagen som festlokalen hade:
    Förrätt: Svenska vårprimörer serverade med sörmländsk getost  (var nån emulsionssås med också)
    Huvudrätt: Vildsvinsrygg BBQ med potatisgratäng, gurksalsa samt rödvinssås
    Dessert: Kör tårtan direkt istället för dessert, funderar på nåt maffigt med choklad men gärna lite fruktigt också för att bryta av.. Ska prata med konditorn på lördag!

Annars så håller vi på att skriva adresser mm till inbjudningskorten och fixa klart det sista med hemsidan så att vi kan skicka ut inbjudningarna på onsdag (våran interna deadline...)

Vi har nästan bokat klart hotellen för bröllopsresan (någon som har tips på hotell i sorrento?) =)

Ska iväg till sömmerskan på söndag och få klänningen upplagd, har köpt en free-bra att ha under, men vet inte vad jag ska ha för andra underkläder... Känns lite tokigt att matcha en free-bra (två kycklingfileer i gele fastklistrade på brösten) med värsta raff-setet för övrigt...

Vi beställde min ring i tisdags!! Hoppas hoppas att det blir bra, har ju bestämt själv hur designen ska vara så jag har ju ingen annan att skylla på... hehe...

Vi har dessutom bokat en stråkkvartett att spela ingångsmarsch och utgångsmarsch (eller vad det nu blir när det är en utomhusvigsel...) Kommer blir supermysigt!

Att göra:
    - beställa väst och plastrong till sambon
    - skicka ut inbjudningskorten
    - fila lite på hemsidan
    - boka sista hotellet till bröllopsresan
    - bestämma florist (har pratat med en som verkar bra men inte bokat nåt)
    - boka make up, vill göra det hos frisören, men har inte lyckats få tag i dom och boka in det...
    - bestämma hur vi ska göra med önskelista.. Ska ni ha det? Hur ska ni lösa det i så fall?

• Fårävvör

Vi ska heller inte ha tärna och marshalk, utan frågade varsin nära vän om de ville ställa upp på att vara toastmaster och toastmadame. Vi sållade först bort de som var gravida eller kommer ha små barn, ( pga eventuella graviditetskomplikationer, sjuka barn etc) och valde dessutom att inte fråga våra syskon eftersom vi vill att de inte ska bEhöva fokusera på annat under festen (desstom är min syster gravid och min sambos bröder är inte så talföra direkt...) Jag frågade en av mina äldsta vänner, som blev både nervös och hedrad på samma gång... Sambon frågade en fd jobbarkompis som känner honom bra. Våra tostmasters har aldrig varit det förut, men en av dem är bra på att planera och ha koll, den andra på att hålla låda! Dessutom kommer de få hjälp från en ansvarig för festlokalen med när det är lämpligt att lägga in tal mm. Så det kommer nog att gå bra.

• Fårävvör

Salat: vi har också en hemsida och funderar på att skriva där vad vi önskar oss... Men hur gör man så att man inte får samma sak av flera olika personer? Kanske är lättare att göra så om man önskar sig pengar? De saker vi vill ha finns inte heller i en och samma butik, som typ cervera så vi kan inte göra en sån lista heller... Vill samtidigt inte göra det alltför komplicerat!

• Fårävvör

Mmm får nog tests den, tack för hjälpen!

• Fårävvör

LSJS, jag vet fick också boka i "gamla" namnet. Ännu mer surt är att mitt pass går ut i april, så får skaffa ett nytt att ha i en dryg månad...

Nu har vi gjort en önskelista här på bröllopstorget med, verkar fungera bra.

• Fårävvör

Vi skickade våra i torsdags och redan har våra familjer och några vänner osat!

• Fårävvör

Vi åker till amalfikusten måndagen efter bröllopet och blir borta i 12 dagar. Flyger till Neapel och har bokat hotell i amalfi, sorrento och Neapel. =)

• Fårävvör

råkade se idag att en jobbarkompis (som är bjuden på bröllopet) fick ett mail av en annan kompis (som också är bjuden på bröllopet) =) Första tanken som dök upp i huvudet var "va, känner dom varandra?", men insåg sen vad det handlade om och blev lite glad

Fick häromdan väldigt snabbt stänga ner en skype-chatt för att sambon inte skulle se lite svensexa-hemlisar

• Fårävvör

Just fan, blommor måste jag beställa! tack för påminnelsen!

Ska försöka få sambon att komma igång med funderandet angående upplägg på vigsel, vigselprogram och festprogram också, men han har hittat en ny rolig pryl till gitarren, så jag vet inte om det blir så lätt idag

• Fårävvör

Här har sambon insett att det inte är så långt kvar och har ökat tempot rejält. Hoppas att vi får mycket gjort framöver, men eftersom ingen av oss blivit kidnappade än, så vågar man ju inte planera helgerna alltför mycket!

• Fårävvör

galet, om två veckor kommer vi ha dansat brudvalsen... Börjar kännas mer och mer verkligt att det faktiskt är på gång nu!

Vad vi har kvar:
    Göra klar festprogram och bordsplacering
    prata med vigselförrättaren om hur vi vill ha vigseln
    hämta min klänning och ring
    köpa underkläder
    stämma av en del detaljer med toastmasters etc.

och säkert lite annat småplock.

• Fårävvör

Så, nu har jag också blivit hippad! =)

• Fårävvör
    Oll Moddy skrev 2011-05-22 19:54:27 följande:
    Blev det bra? Och endast en vecka innan.. lite nervigt sådär på slutet! 
    Det var en helt underbar dag! Dom hade pysslat och fixat och donat hur mycket som helst... fick reda på att det egentligen skullle vart för en dryg månad sen (när jag trodde att det var på gång...) men att de fick skjuta upp det.
    Men jag är jätteglad, var lite deppig i fredags och trodde att det kanske inte skulle bli nåt, men tji fick jag!

Idag ska jag hämta min klänning!!
  • Fårävvör

vår toastmaster kanske inte har möjlighet att komma hit pga askmolnet... :S

• Fårävvör

Mri, när du skrev "sistsa arbetsdagen som ogift", så gick det upp för mig att det gäller ju för mig med, idag! Heeeelt overkligt att vi ska gifta oss!!! Skulle uppskatta om min lilla hjärna kan tänka sig att förstå det snart, annars kommer jag väl få black-out under vigseln eller nåt...

samtidigt växlar jag mellan att kolla väderprognosern och nyheterna om askmolnet... Vi ska ju gifta oss utomhus och det vore vansinnigt tråkigt med regn! samtidigt är vår toastmaster fortfarande kvar i England (han skulle flygit igår egentligen), eftersom det är så osäkert med flygen. Men enligt nyheterna nu på morgonen så verkar det ju minska med aska nu i alla fall.

Svar på tråden 28 maj 2011