Ekonomi som gifta - olika förytsättningar
Oj vilken svår situation detta blir.
Rent spontant tycker jag ju att han bör använda de pengar han får på huset till ert gemensamma hus och sedan att ni lånar upp resten gemensamt. Då pratar man ju gemensam ekonomi. Sedan är det ju upp till honom hur han känner inför det. Du har ju inte bidragit något till hans hus och barn tidigare, så det kanske verkar girigt att han nu plötsligt ska bidra till "din" del av huset. Ni måste diskutera igenom detta ordentligt och vara öppna hur båda känner för detta.
Lever man tillsammans så är min personliga åsikt att man bidrar med det man kan. Jag och min man har delad ekonomi men då min man tjänar med än vad jag gör så han får vissa månader när räkningarna blir många bidra med lite mer. Vi kommer snart flytta till ett hus med högre kostnader och då kommer vi göra upp en plan där tanken är att vi ska ha någon form av gemensam ekonomi.
Det viktiga är att man pratar igenom allt ordentligt och pratar man om gemensam ekonomi är det viktigt att man inte tänker "dina" och "mina" utan "våra" pengar.