• pyrro

Ekonomi som gifta - olika förytsättningar

Jag fattar inte hur man kan leva sitt liv med mina dina pengar men det är ju jag:)
    Jag tjänar mindre+har studielån....jag har också varit mammaledig i princip hela våra 3 första år i vårt gemensamma hus hur skulle man räkna då?!
    Nej vi har haft gemensamt från den dag vi flyttade ihop och jag skulle inte klara av att ha det på nått annat sätt. VI jobbar gemensamt för att vi och våra barn ska ha det så bra som möjligt!

• pyrro

Ja det är klart att det blir mer komplicerat.....jag skulle ända ha gemensam ekonomi....om jag gifter mig med en man som har barn sedan tidigare så är vi ändå från den dagen en familj och fattar gemensamt beslut som gäller familjeekonomin etc

• pyrro

Utan att känna nån av er det allra minsta utan bara utifrån vad du skriver (och du har väl haft uppe samma diskusion tidigare) så tycker jag faktiskt att det låter som ett vidare problem än "bara" ekonomin. Om han dör så är det "bara för dig att flytta"....helt ärligt "VA FAN!!" Ok han har blivit bränd förut, men om han inte är beredd att lita på dig och att du inte är sån......vad blir det för äktenskap?? Jag skulle ärligt dra öronen åt mig medans jag ännu har chansen och inte syltat in mig mer med hus etc

• pyrro

Nej det är klart att du inte har samma rätt att fatta beslut om nån annans barn......men nog är man väl en familj ändå?! Man kan visst ha gemensam ekonomi, fatta beslut som gäller den egna familjen gemensamt....men jag skulle ALDRIG acceptera att leva på nån sorts kant där du ska hålla dig. Du är inte värd att lita på nu och dör han skiter han i hur det går för dig....verkligen en nice inställning:(

• pyrro

Ursäkta att jag låter hård, men det känns som att han kör över dig helt och att du finner dig i det.

• pyrro

Jag är inte helt insatt i det där med hur hans barn ärver före dig....eftersom jag själv har barn så förstår jag helt klart att man vill se till deras bästa. Men jag älskar även min man och vill ju att han ska ha det bra om det otänkbara händer. Innan vi var gifta så var det ju så att om nån av oss dog så skulle den andra bli tvungen att köpa ut våra egna barn från huset eftersom dom då ska ha ut sin halva av huset. Vi tecknade en livförsäkring på oss var som täckte det beloppet för att man på så sätt skulle  kunna ha möjlighet att bo kvar i huset för både den andre och barnens bästa.

Din BMs ovilja att på nått sett säkra din framtid känns störande

Svar på tråden Ekonomi som gifta - olika förytsättningar