• Optimia

Ekonomi som gifta - olika förytsättningar

Jag tror ni behöver utomstående experthjälp, jag tror ni skulle må bra av att uppsöka tre olika proffs:
    1) en parterapeut/familjeterapeut som kan hjälpa din sambo att komma över rädslan över att bli skinnad igen en gång SAMT kan lära er kommunicera på ett konstruktivt sätt. Det blir ju väldigt lätt så att man låser sig i sitt perspektiv och har svårt att se saker ur den andres synvinkel. (Syftar mest på din sambo, du verkar ha mer förståelse för hur han ser det).

2) en kunnig bankman för att diskutera upplägget av husköpet.

3) en familjejurist som kan skriva alla papper om vad som händer i fall av dödsfall, separation osv. (banken har ofta jurister som kan hjälpa till med denna typ av dokument).

Se inte punkt 1 som ett steg mot separation; snarare ska det ses som en förebyggande åtgärd. Har situationen låst sig och man har svårt att ens kunna prata vettigt om en sak, då ÄR det bra att få opartisk hjälp av en utomstånde, utbildad person. BT och andra forum i all ära, men en psykolog inriktad på par/familjearbete är ändå något annat än alla oss som sitter här och vet kanske max 10 % av hela historien.

• Optimia

Sebastiána skrev 2010-11-01 13:37:15 följande:
    1) Tycker jag definitivt och jag har pratat med min BM om det. Han tycker inte att vi har några problem, men jag ska puffa på honom lite till.2) Ja, så blir det naturligtvis. Vi kommer inte att köpa något hus, men en lägenhet och det kommer att dröja minst 3 år.3) En jurist har vi redan haft en första kontakt med.

Som en läkare sa till mig: "alla människor har problem; men vissa försöker låtsas att de inte existerar"
    Försök få din sambo att se det som en förebyggande åtgärd som är nödvändig för att ni inte ska FÅ problem i framtiden. Ett par träffar med ett proffs kan göra under.

Jag vet att en hel del är motsträviga/har fördomar mot att gå till psykolog, men när de väl kommit dit inser de att det inte är så farligt.
    Jag skulle nästan vara så radikal att jag skulle kontakta en psykolog själv och boka tid, och sedan dra med mig sambon dit.

Svar på tråden Ekonomi som gifta - olika förytsättningar