Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Ekonomi som gifta - olika förytsättningar

Min BM vill att vi ska ha delad ekonomi, precis som vi har nu, som gifta. Detta eftersom han har två barn. Jag är inte heller så intresserad av att köpa in mig i huset pga att vi dels tänker flytta härifrån inom 4 år och dels pga att min BM lagt alla pengar på barnen (nu tonåringar) de senaste 10 åren och att underhållet på huset därför är eftersatt.

När vi om några år flyttar tänker vi oss att köpa ett nytt boende tillsammans och också ha någon typ av gemensam ekonomi. Situationen blir då att min BM (då min make) kommer att kunna betala sin del i huset kontant medan jag måste låna hela summan förutom den kontantinsats som är nödvändig. Min make behöver alltså bara betala sin del av avgiften till föreningen medan jag måste betala räntor och amorteringar. Hur kombinerar man detta med gemensam ekonomi?

Som så vanligt är har jag ett antal tusenlappar lägre lön + studieskulder, medan han inte har några studieskulder alls eftersom han bara gått gymnasiet.

• Svar på tråden Ekonomi som gifta - olika förytsättningar
  • Sebastiána
    1700tal skrev 2010-11-01 09:31:05 följande:
    Kan ni inte boka till hos en rådgivare på banken för att få lite rätsida? Tycker det är otroligt orättvist om den med lägre inkomst ska dra exakt lika lass som den med högre inkomst, oavsett om den är mannen eller kvinnan. Er ekonomiska livsstil och utgifter baseras ju på bådas inkomster, även om ni har delad ekonomi. Utgifterna bör ligga i propotion till era inkomster.På en personlig not anser jag att det blir mindre pengatjafs och mer inbjudan till samarbete och genenskap av delad ekonomi men jag vet att många inte håller med. Vad är skälet till att han inte vill ha gemensam ekonomi när ni gift er? Tycker han att han är "better off" på det viset? Om han plötsligt (eller du) förlorar jobbet, räknar han med att bara han sitter i sk*n då eller förväntar han sig då att ni stöttar, lånar av eller bara sinkar varann? Äger ni ett hus gemensamt kan inte undgå att ställas inför sådant och då är det nog bra att ha utagerat var man står redan innan... Men som sagt, ang. hur man kombinerar det hela - gå till en rådgivare. Hoppas det löser sig!
    Anledningen beror nog endast på att han har barn sedan tidigare. Så länge de bor hemma (bor hos oss på heltid) vill han själv kunns styra hur mycket pengar som går till dem.
  • Sebastiána
    mattiasFästmö skrev 2010-11-01 09:33:34 följande:
    jag måste faktiskt hålla med, då blir det ju inte gemensam ekonomi, utan 'mina pengar' och 'dina pengar' helt plötsligt. För då måste ni ju dela upp ekonomin också för att du ska kunna betala dina räntor och amorteringar medans han slipper det, men då måste ju du också ha egna pengar att ta av = inte gemensam ekonomi. jag skulle nog göra så att antingen om han vill så lägger han sina pengar och så tar ni lån på resten, och så äger ni 50/50. alternativt att han äger mer eftersom han lagt in mer pengar. Eller så tar ni lån båda två till huset och så sparar han sina pengar till barnens körkort eller något liknande. Svår situation detdär :/
    Det äldsta barnet har redan tagit körkort så det blir inte så aktuellt. Han tänker först och främstt på sina barn vilket väl är naturligt.
  • Sebastiána

Vi har pratat om äktenskapsförord, att hans hus och det jag har på banken, blir enskild egendom. Eftersom jag har mindre pengar nu (+ att jag har lägre lön) blir resultatet att jag kan leva ganska bra så länge vi är gifta, men om vi separerar eller om han avlider då tas allt ifrån mig - förutom den lilla ynkliga summa jag har på banken nu.

• Sebastiána
    Dejli skrev 2010-11-01 11:31:58 följande:
    Svårt det där... särskilt eftersom han, vad jag förstått i tidigare trådar från dig, är väldigt beskyddande över sina barn och livrädd att du ska bli den elaka styvmodern om han dör först. Kan ni inte göra ett äktenskapsförord som säger att om ni skiljer er så får han tillbaka sin del av insatsen vid en eventuell vinst vid försäljning av huset? Eftersom du har lägre inkomst och fler utgifter, ska han då åka på semester själv i framtiden om du inte har råd? Äta på restaurang själv? Får du inte titta på en hyrd film? Det blir ju absurt i längden... Såg ett avsnitt av Lyxfällan för ett tag sedan (repris från gammal säsong) där det var ungefär samma. Frun i huset fick låna pengar av sina föräldrar för att betala "sin" del av hushållets gemensamma utgifter medan mannen köpte bilar för flera hundra tusen kronor...
    Såg också det avsnittet av Lyxfällan.
  • Sebastiána
    pyrro skrev 2010-11-01 11:49:50 följande:
    Jag fattar inte hur man kan leva sitt liv med mina dina pengar men det är ju jag:)Jag tjänar mindre+har studielån....jag har också varit mammaledig i princip hela våra 3 första år i vårt gemensamma hus hur skulle man räkna då?!Nej vi har haft gemensamt från den dag vi flyttade ihop och jag skulle inte klara av att ha det på nått annat sätt. VI jobbar gemensamt för att vi och våra barn ska ha det så bra som möjligt!
    Det blir lite mer komplicerat när en part har barn sedan tidigare.
  • Sebastiána
    Vinter10 skrev 2010-11-01 12:01:18 följande:
    Jag måste tyvärr hålla med övriga här. Ni vill starta ett gemensamt liv tillsammans där ni ser er två leva ihop för resten av livet. Ni skall köpa ett hus som kommer vara gemensamt. Ni kommer båda städa det, renovera det och leva i det. Du kan inte ha hela huslånet stående på dig medan han får den "friköpta" delen. Erat nya gemensamma hus kommer gå före eventuella pengar han ger sina barn. Annars kommer ni inte ha någonstans att bo. Jag förstår att han kan tycka att detta är känsligt framförallt eftersom det är barn från tidigare förhållande inblandat. Men du kan inte riskera hela din framtid på detta sätt. Vad händer om han går bort?? Hur klarar du dig då?
    Precis. Jag försöker få honom att förstå det, men han menar att jag får ju den halva jag äger (när vi köper vår gemensamma bostad). Sedan att jag blir tvungen att flytta för att lösa ut hans barn, det är inget problem menar han. Det är ju bara att flytta. Tycker inte jag. Om han inte varit ihop med den kvinna som är mor till hans barn tidigare hade vi inte haft dessa diskussioner. Hon skinnade honom i deras tidigare förhållande och om han dog nu skulle hon bli förmyndare för barnen och troligtvis skulle hon sätta sprätt på allt sammans. Jag är inte sån alls, men han är så rädd att bli bränd igen.
  • Sebastiána
    pyrro skrev 2010-11-01 12:06:56 följande:
    Ja det är klart att det blir mer komplicerat.....jag skulle ända ha gemensam ekonomi....om jag gifter mig med en man som har barn sedan tidigare så är vi ändå från den dagen en familj och fattar gemensamt beslut som gäller familjeekonomin etc
    Fast vi ser det inte som att vi är en familj. Det är min BM och hans ex som fattar alla beslut angående barnen. Där har jag inget att säga till om (såvida det inte berör mig specifikt). Jag går inte med på föräldramöte, det gör min BM eller deras mamma.
  • Sebastiána

Om vi har gemensam ekonomi kommer jag att vilja dra i handbromsen när det gäller vissa saker som har med barnen att göra (ja de är ju tonåringar men ändå hans barn). Han kanske tycker att de ska få nya datorer medan jag tycker att de gamla får duga ett år till, de är ju ändå nyare än våra och jag kanske inte tycker att man måste köpa nya mobiltelefoner VARJE år. Om vi har skild ekonomi kan han sköta allt med barnen som han vill.

• Sebastiána
    pyrro skrev 2010-11-01 12:15:10 följande:
    Utan att känna nån av er det allra minsta utan bara utifrån vad du skriver (och du har väl haft uppe samma diskusion tidigare) så tycker jag faktiskt att det låter som ett vidare problem än "bara" ekonomin. Om han dör så är det "bara för dig att flytta"....helt ärligt "VA FAN!!" Ok han har blivit bränd förut, men om han inte är beredd att lita på dig och att du inte är sån......vad blir det för äktenskap?? Jag skulle ärligt dra öronen åt mig medans jag ännu har chansen och inte syltat in mig mer med hus etc
    Du har så rätt. Det är därför jag hoppas att vi kan reda ut detta!
  • Sebastiána
    pyrro skrev 2010-11-01 12:25:03 följande:
    Ursäkta att jag låter hård, men det känns som att han kör över dig helt och att du finner dig i det.
    Det är OK. Han är väldigt bestämd det är han och det har kommit fram att det beror på hans före detta-  han köpte allt till det gemensamma hemmet och sedan drog hon och tog allt i princip.

Däremot finner jag mig inte i det. Just nu funderar jag på om det är lönt att gifta sig över huvud taget. Om vi ska ha helt skild ekonomi kan vi väl bara fortsätta vara sambos. Jag vill inte skicka ut någon inbjudan förrän vi är överens om de här sakerna.
  • Sebastiána
    SandyDeLuxe skrev 2010-11-01 12:34:10 följande:
    Vi har inte gemensam ekonomi men nu när vi har køpt ett hus så går jag in med hela kontantinsatsen från mina pengar. Resten delar vi 50/50 så att vi har lika stor boendekostnad før vårt hus.Dock så skriver vi ett papper så att om vi säljer (skiljer oss) så ska jag ha de pengarna + en procentuell del av den eventuella vinsten. Det känns rättvist och då känns det som att vi har ett gemensamt boende samt att man säkrar sig mot det du skrev ovanför, att nån sticker med allt. Sen ska man veta att en gemensamt införskaffad bostad ska alltid delas 50/50 enligt lag oavsett vem som har betalat om man inte skriver papper på det.
    Vi kommer att skriva papper på det. Nu blir hans hus - som han äger till 100% - enskild egendom. Det framtida boendet kommer vi att äga 50-50.

Man kan skriva ett testamente där jag, om han avlider först, kan få en del av barnens arv med förfoganderätt. Denna del får de sedan när jag avlider. Det hade varit det bästa för mig, men han är orolig eftersom han inte kan vara 100% säker på att jag inte använder upp pengarna så att det inte finns något kvar att ärva när jag sedan avlider.
  • Sebastiána
    Optimia skrev 2010-11-01 13:29:36 följande:
    Jag tror ni behöver utomstående experthjälp, jag tror ni skulle må bra av att uppsöka tre olika proffs:1) en parterapeut/familjeterapeut som kan hjälpa din sambo att komma över rädslan över att bli skinnad igen en gång SAMT kan lära er kommunicera på ett konstruktivt sätt. Det blir ju väldigt lätt så att man låser sig i sitt perspektiv och har svårt att se saker ur den andres synvinkel. (Syftar mest på din sambo, du verkar ha mer förståelse för hur han ser det).2) en kunnig bankman för att diskutera upplägget av husköpet.3) en familjejurist som kan skriva alla papper om vad som händer i fall av dödsfall, separation osv. (banken har ofta jurister som kan hjälpa till med denna typ av dokument).Se inte punkt 1 som ett steg mot separation; snarare ska det ses som en förebyggande åtgärd. Har situationen låst sig och man har svårt att ens kunna prata vettigt om en sak, då ÄR det bra att få opartisk hjälp av en utomstånde, utbildad person. BT och andra forum i all ära, men en psykolog inriktad på par/familjearbete är ändå något annat än alla oss som sitter här och vet kanske max 10 % av hela historien.
    1) Tycker jag definitivt och jag har pratat med min BM om det. Han tycker inte att vi har några problem, men jag ska puffa på honom lite till.

2) Ja, så blir det naturligtvis. Vi kommer inte att köpa något hus, men en lägenhet och det kommer att dröja minst 3 år.

3) En jurist har vi redan haft en första kontakt med.
  • Sebastiána
    Jessika81 skrev 2010-11-01 13:55:35 följande:
    Planerar ni att försöka skaffa gemensamma barn sen? Det komplicerar ytterligare antar jag...
    Jag har en sjukdom som gör att det inte blir några barn för min del.
  • Sebastiána

Han har funderat lite och kommit fram till att han ska teckna en livförsäkring med mig som förmånstagare.

Svar på tråden Ekonomi som gifta - olika förytsättningar