• Morsian2011

Ni med lite större budget (tråd nr 2)

Hej,

tycker vi fortsätter den gamla tråden här. Intresserad att höra hur ni delar upp era kostnader, ni som har en lite större budget. Vi har en budget på c:a 160 000 SEK utan resa. Festen kommer vara för 60 personer.

• Svar på tråden Ni med lite större budget (tråd nr 2)
  • SnartFruSir

Jag vet inte riktigt vad definitionen av "större" budget är men vi räknar med 100 000 + 2 resor. Vi kommer ha över 100 gäster. Anledningen till att vi lyckats kapa kostnaderna är att min pappa är kock och hans restaurant fixar maten. Så där sparade vi in 100 000 typ :) Istället lägger vi pengar på att ha en fint dekorerad brud, brudgum och följe samt mysigt dekorerad lokal med fri bar.

Det fanns inget ställe i Göteborgsområdet som tog lite större sällskap, som hade öppet efter 02.00. Vi bestämde oss därför för att hyra en bygdegård där vi kan fira i dagarna 3. Och det sparar också in en hel del. Fast vi tänker att det blir desto mer till allt det andra :) 

• Thinkerbelle

Vi legger absolutt mest penger på selve festen (mat og drikke + lokal) = ca 140 000. Videre er store kostnader reise = 60 000

• Skitliten

Vi har en budget pa ca 140.000 utan resa och vi har 70 gäster. Det viktigaste för oss är FESTEN. Självklart vill vi känna oss fina, men det viktigaste är att alla har en toppen dag och kväll!

Men bra musik och underhallning är viktigt- där sparar vi inga pengar.

Vi vill ha fri bar vilket inte är det bästa i Sverige. Min m2b är Österrikare och manga gäster kommer därifran och här nere i Wien är alkohol sa himlans billigt sa här bjuder man alltid. Vi väljer dock att ha fri bar pa öl och vin och starksprit far man betala själv. (Det är ocksa bra för att dämpa fyllenivan lite )

Tycker vi hade en bra budget, men väljer man att ha det pa ett vacker ställe där man tar mat och dryck fran dem, sa räcker det inte sa himlans langt ända...suck... Man man gifter sig ju bara en gang i livet... eller?

• Silver lining

Hej! Det later som en bra trad foer mig! Och som om var planering ar lik er...

Storst utgift aer festen; dvs brudskal (vi tycker det aer viktigt bl a att ha ha riktigt champagne), middag och dans/party.

Efter det , sa aer det procentuellt min "outfit", vara ringar,resor (flyg mm) da vi bor utomlands och valde att gifta oss "hemma" i Sverige; sa det har blivit en del extra turer  hem foer att planerar osv.

Vi foersoekte halla oss till en mini honeymoon i anslutning till var vigsel och fest, men det gar aenda en del stalar ...

Svart att hitta raett niva, man kan ju laegga hur mycket som helst!!... hur laett som helst; .... vill gaerna bjuda pa bar, men vi far se hur vi goer det utan att starta pa vart gemensamma liv "i minus"....

Vi hoers!

• SnartFruSir

Festen är också väldigt viktig för oss. Jag tror som sagt att om min pappas restaurant inte hade ordnat maten så hade vi betalat desto mer. Vi kommer satsa på DJ och ha bra ljud och ljusutrustning. Taket kommer täckas med "lining" (vet inte vad man säger på svenska) och det kommer finnas kandelarbar lite här och var.

Vi har sagt att vi gifter oss bara en gång men sedan tycker inte jag att det kan gå loss på hur mycket som helst. Så jag jämför alternativ utan att tumma på kvalitet helt enkelt.

Ni som skall ha fri bar, måste ni köpa alkoholen från stället då, eller köper ni med er själva?
    Vi kommer köpa all alkohol i Tyskland men sedan har vi anlitat två proffesionella bartendrar, så då känns det inte som att det spelar så stor roll var man köpt alkoholen.

• Skumboll

Har en budget på 150' för 50 pers. Och någon bröllopsresa kommer vi inte åka på så det ingår ingenting sådant i budgeten, eller ja, en hotellövernattning har vi petat in. 

Tycker inte vi har något speciellt dyr post, men det tickar på bra ändå. 

Fotograf runt 20'. Festlokal/mat ca 75'. Musiker runt 15'. Kläder 15'. Sedan en hel del småposter. 

• Emblas Mamma

Jag tycker själv jag tillhör med stor budget.

haha.

men kanske inte jämfört?

Vi kommer betala ca. 75.000 kronor med resan, men våra föräldrar kommer betala ganska mycket så det blir 100.000 i alla fall.

det tycker jag är svinmycket om ni frågar mig! :P

• Thinkerbelle
    Emblas Mamma skrev 2010-11-14 09:34:52 följande:
    Jag tycker själv jag tillhör med stor budget. haha. men kanske inte jämfört? Vi kommer betala ca. 75.000 kronor med resan, men våra föräldrar kommer betala ganska mycket så det blir 100.000 i alla fall. det tycker jag är svinmycket om ni frågar mig! :P
    Det kan jo være mye, men det spørs jo på hvor mange gjester dere har:)
  • Emblas Mamma
    Thinkerbelle skrev 2010-11-14 13:50:35 följande:
    Det kan jo være mye, men det spørs jo på hvor mange gjester dere har:)
    ja, jag har 70 gäster:)

Men det spelar ingen roll för föräldrarna och svärmor betalar all maten, så vårt ligger på 73.000 utan att betala något ör gästerna så att säga:)

Jag vet inte vad maten och det kostar men jag sköter inte det så jag antar att det kan vara rätt dyrt, dock ska vi göra mycket själva :)

Svar på tråden Ni med lite större budget (tråd nr 2)