Inlägg från: LillieMae |Visa alla inlägg
  • LillieMae

Borgelig vigsel - var o en för sig

Jag funderar på en grej.

Jag o min karl ska låta vår kompis "viga" oss.
    Det är bara för ceremonin.
    Det innebär att vi måste gifta oss borgeligt innan.
    Men jag vill inte att det ska kännas som vi gifter oss när vi bara ska skriva på pappret.
    Så..
    Kan man ha två vittnen, jag i ett rum o min karl i ett annat. Vi går in var o en för sig o skriver på pappret så att vi lagligt är gifta?

Funkar det eller måste man säga JA där?

• Svar på tråden Borgelig vigsel - var o en för sig
  • LillieMae

skit mä..
    Det är ju inte alls kul.

• LillieMae

Kattpoet skrev 2010-11-03 12:50:14 följande:
    Eller se till att er vän för vigselrätt, det kan ta lite tid men det kan vara värt om ni verkligen vill att vännen ska göra det.

Hur gör han för att få vigselrätt?

• LillieMae
    Burre Präst skrev 2010-11-03 15:42:02 följande:
    Förlåt, stryk "domare" i inlägget ovan, de är inte längre automatiskt behöriga att förrätta vigsel.
    Försökte hitta ngt liknande i Östersund men hittade inget.

HAr du möjligtvis ngn länk?

• LillieMae
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-11 18:41:16 följande:
    Vad behövs för att bli "heltidspolitiker" då? :P Måst eman kunna försörja sig på politik? I USA vet jag man kan få vigselrätt över nätet, hehe
    Just nu önskar jag att vi bodde i USA haha. Vill verkligen att vår vän ska viga oss. 

Men jag vill inte va gift innan. Tänkte därför att om man hade två vittnen i rummet o man bara skrev på papprena..

Eller kanske man kan skrika ja från ett annat rum o sen hålla för öronen när de säger att man är man o hustru :)

• LillieMae
    JustMeAndMyLove skrev 2010-11-11 18:45:09 följande:
    Hahaha, nja tror inte det går om jag ska vara ärlig :P Men kan ni inte ha ceremonin först? Och gå till rådhuset sen?
    jo man kan ju göra så.. men det känns så trist, att liksom inte va gift på riktigt när dagen är slut.. 

Det får lösa sig helt enkelt.. Hur vet jag inte än.

Får väl ringa o prata med kommunen eller vilka det nu är.

• LillieMae

Tänkte bara säga att det löst sig på ett otroligt smidigt sätt.
    Det visar sig att min morfar har vigselrätt :)

• LillieMae

anne på grönkulla skrev 2010-11-15 15:33:46 följande:
    Och vilken sorts vigselrätt han har, det styr nämligen hur ni kan vigas av honom.Men att man måste båda vara närvarande och svara ja - det finns ju ett skäl till det - äktenskap ska ingås av 2 vuxna, myndiga, frivilliga personer och inte av tvång eller via ombud t ex - det är ett sätt att försäkra sig om det.Hoppas ni hittar ett sätt ni tycker funkar för era planer.

Anledningen till att jag flumma ut innan är för att vår kompis ska "fejkviga" oss inför alla gäster.
    Men då ville inte jag känna at jag va gift innan o det kommer jag att göra om jag ska gå till rådhuset.
    Nu löser det sig så att morfar viger oss på riktigt runt knuten sen :)

Svar på tråden Borgelig vigsel - var o en för sig