• turbovampyria

Undrar en sak.

Jag sitter här och håller på att planera budgeten till Tysklandresan min blivande ska ta innan vi gifter oss, för att inhandla alkohol. Det jag funderar över är hur mycket det kommer att kosta att åka bil dit? Vi bor i Eskilstuna, Södermanlandslän. Är det någon som vet på ett ungefär vad det skulle kosta att åka dit? 

• Svar på tråden Undrar en sak.
  • themandys

Vi bor i Stockholm, och funderade på att åka till Tyskland för att köpa alkoholen. Men vi kom fram till att det med bensinkostnaden (och besväret) inte skulle spara in så mycket.

Istället köper vi från Finlandsbåten. Det ska även finnas nån form av "spritbåt" mellan Sverige och Danmark med billig alkohol, men jag kommer inte ihåg vad den heter, kanske någon annan vet? Lycka till! :)

• fru2011kanske

Vi kommer åka ner till Tyskland. Jag tror dock inte att det blir så himla mycket billigare om man räknar in resan (vilket man bör göra )
    Men vi ser resan som semester, inte kopplad till bröllopet.

Det är ju en del bensinpengar, och broar/båtar kostar en slant, jag tror vi räknade med närmare 1800 för båten bara... 

• VinterBrud82

Man kan ju åka en bussresa ner.... då kommer du nog rätt billigt undan. Plus att du kan sova hela vägen ner.

• mjlove

Vi tog färjan över till Kiel och inhandlade spriten där. Stena Line kör en färja till Kiel från Göteborg och även en till Danmark också.

Det kostar dock en del för att ta över färjan dit men i vissa fall kan det bli billigare än att ta bilen. 

• ClaraH

Funderar på en sak. Om man bor i Stockholm kanske det är billigare att åka till Estland och shoppa. Det kanske man ska kolla upp. Blir ju en skön båtresa också.

• JustMeAndMyLove

Finns bussresor! Ja såg en på fb som samlade ihop folk för att åa till Tyskland. D fick alla betala en resekostnad på ca 500kr och så fick man ta med x antal liter sprit var. Var rätt så jäkla mycket! 

Googla på det och se om det finns fler som har samma planer (vilket det alltid finns) så kan du nog komma undan väldigt billigt :)

• Catlife

Vi ska åka till Tyskland och handla, har varit där flera gånger i samband med Tysklandssemester. Bilbiljetten på färjan kostar ca 2000 t/r men om du åker tillbaka inom fyra timmar får du lite rabatt. Om du åker från Trelleborg. Du får även ta del av erbjudanden på själva Bordershop om du åker tillbaka samma dag och skriver under på att du inte tänker dricka spriten i Tyskland :) (men allt detta under förutsättning att det är på Bordershop du handlar). Det stora Bordershop finns i Puttgarden och då måste du räkna in bensinpengana för att köra genom Danmark. Å andra sidan är färjebiljetten billigare. Kolla Scandlines hemsida, eller Bordershop's. Själv bor jag i Skåne, så bensinkostnaden är inte så stor för oss. "Spritbåten" mellan Sverige och Danmark som någon sa har jag jobbat på. Spriten där är inte särskilt billig och inte heller finns det något jätteutbud direkt, du kommer bli besviken om du åker så långt som du måste för det. Ta med dig några vänner som också vill handla sprit och dela på kostnaden för resan, EU-begränsningarna för införsel gäller inte per bil.

• mjlove

Vi köpte våra Tysklandsbiljetter för 990 kr t/r för 2 personer. Och som tidigare person skriver så är inte utbudet så stort på själva båten, men i Kiel så var spriten otroligt billig. Vi handlade ca 43 flaskor sprit och 40 liter vin för under 5000 kr. Det finns inga begränsningar för införsel av sprit om det är för bröllop (du ska kunna bevisa att det är för bröllop).

• 1700tal

Måste bara lägga in ett varningens finger för de som tänker att det är fritt fram hur mkt alkohol ni får föra in i Sverige. Det ÄR det, men glöm för guds skull inte att kolla bilens övervikt! Tullen har "gett upp" att bekämpa införsel av spriten i sig (även om ni blivande brudar må ha rent mjöl i påsen och verkligen SKA ha spriten till ett bröllop) utan tar alla sprittransporter på bilens övervikt istället.

Det går INTE att åka flera personer i en personbil och fylla med alkohol till ett bröllop på 50 gäster. Ni åker fast så det tjongar om det och får ställa av all alkohol för att få köra vidare!

• Josse770

vi bor i stockholm och tar en lätt lastbil ner till tyskland och räknar med minst 3000 i resekostnad, och då får man köra ganska sansat...

Svar på tråden Undrar en sak.