• mjlove

Undrar en sak.

Vi tog färjan över till Kiel och inhandlade spriten där. Stena Line kör en färja till Kiel från Göteborg och även en till Danmark också.

Det kostar dock en del för att ta över färjan dit men i vissa fall kan det bli billigare än att ta bilen. 

• mjlove

Vi köpte våra Tysklandsbiljetter för 990 kr t/r för 2 personer. Och som tidigare person skriver så är inte utbudet så stort på själva båten, men i Kiel så var spriten otroligt billig. Vi handlade ca 43 flaskor sprit och 40 liter vin för under 5000 kr. Det finns inga begränsningar för införsel av sprit om det är för bröllop (du ska kunna bevisa att det är för bröllop).

• mjlove

Jag hade med mig en kopia av avtalet som jag har tecknat med restaurangen som vi ska hyra för bröllopsfesten. Var i kontakt med Tullverket innan som sa att man måste "styrka" bröllopet på något sätt och en kopia på avtalet skulle vara ett bevis som accepteras.

• mjlove

Självklart är det den enskilde tilltjänstemannen som gör den första bedömningen. Skulle denne dock bedöma att det är inte är troligt att det ska vara för ett bröllop och det går längre än så, ska man kunna bevisa med diverse olika kvitton att man faktiskt har ett kommande bröllopen och att avsikten med införseln är för bröllopet.

Lita inte blint på den information som står på deras hemsida utan ta reda på mer information om ni är osäkra. Svenska myndigheters rättssäkerhet är inte den bästa och informationen de lämnar där är inte heller alltid den bästa eller korrekta. I teorin kanske man inte behöver ha med kvitto eller liknande men i praktiken har praxis blivit så att den enskilde tilltjänstemannen kräver detta så det underlättar för nästa instans som ska göra en ytterligare bedömning i det enskilda fallet.

Så i mitt fall var det självklart att ha med något sorts bevis så att jag slipper gå ett ytterligare steg ifall tullverket skulle göra en felaktig första bedömning. Även 2 olika tjänstemän på tullverket rekommenderade detta.

Svar på tråden Undrar en sak.