• fru2011kanske

Exempel på Gästpresentationer någon?

Hej!
    Jag har just börjat knåpa med presentation av gästerna i festprogrammet med Relation till brudparet och undrar lite hur ni andra gjort med:
    Mosters man (ingift morbror? gift med Moster?)
    Kompisar, vi har många kompisar ( i samma gäng) som är hans kompisar från början men som vi senaste 6 åren umgåts mycket med familjevis.
    Kompisarnas fruar/sambos.
    Bör jag skriva ut "halv" framför bror på min halvbrors namn?
    Svärfars fru?
    Svärfars frus barn?
    Och liknande..

• Svar på tråden Exempel på Gästpresentationer någon?
  • Emdyl

När det kommer till förhållanden, så har vi inte skrivit på alla vad de har för relation till oss.
    Speciellt inte om det är en väns sambo tex, då inledde vi helt enkelt med: sambo till nr blabla,

Samma gäller min svärfars nya fru. På henne skrev vi bara "gift med nr..."

Problemet vi hade var med hur man skriver med dem som har "plastbarn".
    Har tre par där många av barnen är gemensam utom typ ett, men de har levt med honom som deras pappa i flera år. Skriver man då "son till"?
    Mycket får man gå på känsla tycker jag.

Detsamma när det gäller din halvbror. Tycker du att det är viktigt att betona att det är en halvbror så gör det, annars strunta i det. Man får försöka kompromissa hur man undviker att trampa på så många tår som möjligt, men visst är det tidsödande!!!

• fru2011kanske

Ja, då gör jag nog också så.
    Får fundera på min halvbror, vi är inte uppväxta tillsammans så de flesta på bröllopet har aldrig sett honom, så det blir nog konstigt om det dyker upp en "bror" ingenkänner till...
    Någon som löst formuleringen på kompisar som gått från att vara den enes kompis till gemensamma vänner?

• Svallbrud22

Jag tycker vän till brudparet är bra, vill man detaljera så kan man använda vän till bruden/brudgummen om den som hade relationen "först". Så har vi blivit titulerad i beskrivningar, jag som vän till brudparet o min man som vän till brudgummen då de kände varann långt innan vi träffades.

• fru2011kanske

Tack Svallbrud! Vän till brudparet fungerar ju kanon, och sedan kan man skriva ut på våra barndomsvänner vem de växt upp med.

• Matilda Bäcker

Jag sitter med samma sak och jag har fastnat på om man ska skriva "förlovad med nr..." eller "sambo med nr...", vad tycker ni?

Skriver ni presentationer av dem som personer också, t ex nåt om deras intressen eller så? Jag tänkte göra det men det är svårt. Några tips/förslag till hur man bör gå tillväga gällande det? Det ska ju bara vara kort, en rad eller så.

• Emdyl

Matilda Bäcker skrev 2010-11-10 15:01:41 följande:
    Jag sitter med samma sak och jag har fastnat på om man ska skriva "förlovad med nr..." eller "sambo med nr...", vad tycker ni?Skriver ni presentationer av dem som personer också, t ex nåt om deras intressen eller så? Jag tänkte göra det men det är svårt. Några tips/förslag till hur man bör gå tillväga gällande det? Det ska ju bara vara kort, en rad eller så.

Jag skriver "förlovad med" tycker det är lite kul att poängtera nu när det är bröllop om det gäller :)

Vi ska också skriva något lite personligt om varje, men visst är det svårt!? Man ska hitta nått lagom som är lite kul och inte för långt utan att sätta för mycket stämpel på personen om hur den är.
    De bröllop vi varit på där de skrivit om oss har ofta tagit fram någon om yrke/plugg, och sen hobby. Men det är det ju inte alla man har koll på, så det tar tid!

• kokajo

Matilda Bäcker skrev 2010-11-10 15:01:41 följande:
    Jag sitter med samma sak och jag har fastnat på om man ska skriva "förlovad med nr..." eller "sambo med nr...", vad tycker ni?Skriver ni presentationer av dem som personer också, t ex nåt om deras intressen eller så? Jag tänkte göra det men det är svårt. Några tips/förslag till hur man bör gå tillväga gällande det? Det ska ju bara vara kort, en rad eller så.
    Vi hade en stor fest för ett tag sen där vi skrev namn, relation till oss, och "Fråga xx om...", vilket kan vara precis vad som helst. Gärna lite lagom kryptiskt eller oväntat som man verkligen måste fråga om hans/hennes inblandning i. Känner man inte personen så bra så kan man ta nåt om yrket, nån man känner bra kan man ta nåt lite pinsamt osv.

Exempel: om man har en kompis som älskar att fotvandra och gjort en lång vandringsresa i Anderna, så skriver man typ "Fråga Ulla om peruanska skavsår".

• fru2011kanske

Ja, jag tänkte ha två punkter om alla, först relation till oss (eller i vissa fall bara relation..) och sedan typ jobb (fast lite tillspetsat) och nåt om personen.
    Får se om jag får ihop det..

• Matilda Bäcker

kokajo skrev 2010-11-10 20:12:18 följande:
     Vi hade en stor fest för ett tag sen där vi skrev namn, relation till oss, och "Fråga xx om...", vilket kan vara precis vad som helst. Gärna lite lagom kryptiskt eller oväntat som man verkligen måste fråga om hans/hennes inblandning i. Känner man inte personen så bra så kan man ta nåt om yrket, nån man känner bra kan man ta nåt lite pinsamt osv. Exempel: om man har en kompis som älskar att fotvandra och gjort en lång vandringsresa i Anderna, så skriver man typ "Fråga Ulla om peruanska skavsår".  

Hehe gud vilken smart och kul idé! Får klura vidare!

Svar på tråden Exempel på Gästpresentationer någon?