• JT2010

Tackkort, när?

Sitter och funderar på hur vi ska göra med våra tackkort. Vi gifte oss 12 juni och har fortfarande inte beställt några tackkort. Detta pga att vi inte fick våra börllopsbilder förrän för ca en månad sen och nu har det hänt tråkiga saker i släkten så det är inte så passande att skicka ut tackkort på ett tag...

Hur långt efter bröllopet skickade ni ut era tackkort? Hur långt efter bröllopet är det ok att skicka ut tackkort?

Vad skriver man i ett tackkort till frisör och make-up-artist???

• Svar på tråden Tackkort, när?
  • JT2010
    Maxiander skrev 2010-11-08 21:37:32 följande:
    Vi gifte oss 21/8. Vi skickade ut hälften av alla tackkort i förra veckan och resten kommer denna vecka, detta pga att vi inte fått kuvert så det räckte. Vi använde samma kuvert som till inbjudan, samma format och samma stil på allt, ink vigselprogram mm. Jag tycker att vi var väldigt sena men har hört folk som skickat efter ca fyra månader. Det finns nog inga rätt och fel egentligen utan det är ju en smaksak. Vi tackade varje gäst vid namn och för den gåva och eventuell hjälp mm vi fått från just denna med en personlig text till alla. Tog lite mer tid men det är så jag hade blivit gladast för som gäst så då ville vi göra desamma för våra gäster :)   www.maxiander.se
    Oj nu känner jag mig superstressad, vad snabba ni va!

Ingen annan som är sent ute som oss?????

• JT2010

Tack för alla svar! Känner mig inte alls stressad :P

Det är just en nära släkting som gått bort och för oss känns det inte som en tid att tacka för vårt lyckligaste ögonblick. Därför vill vi vänta ett litet tag till. Kanske kan skicka som julkort eller är det fult?

För övrigt fick vi inte våra kort från fotografen förrän för 3 veckor sen så har ju inte heller tekniskt sett kunnat skicka någa kort och nu när det tragiska hände för en vecka sen så har det varit otänkbart den närmaste tiden...

Förväntar man sig som gäst att få ett tackkort? Det känns lite konstigt. Jag trodde tackkort var ett extra pluss bara... Jag skulle aldrig förvänta mig att få tackkort...

• JT2010
    passionsblomman skrev 2010-11-10 18:09:38 följande:
    Ja, man ska få ett tackkort! Absolut! Och inte som julkort, utan ett eget. Likaväl som att man självklart inte ska svara efter OSA-datum som gäst, ska man givetvis inte vänta onödigt länge med att tacka sina gäster för uppvaktningen! Det har varit oräkneligt antal trådar just på ämnet upprörda brudar som inte fått omedelbar respons på sina inbjudningskort, och reaktionerna brukar som regel vara "gaaaah, FATTAR folk inte att man..." osv osv. Då kan man ju stilla reflektera över varför det isåfall inte skulle vara precis lika viktigt att brudparet själv uppför sig etikettsmässigt i gengäld.Jag håller inte med om att det är en smaksak hur man gör i det fallet, utan det finns en rimlig gräns att hålla sig inom för att man inte ska kvala in som oartig. Ribbibgs tidsperspektiv på max tre månader känns som vettigt.
    Håller med inte om att det är lika självklart att få tackkort som att få svar på OSA. Vi hade inte ens OSA. Jag menar man tackar ju varje gäst enskilt när man träffar dem på bröllopet för att de kom och även när de säger hejdå. Dessutom fick de en liten present som tack för allt så egentligen har vi redan tackat dem tillräckligt tycker jag. Tycker mest att tackkort blir ett pluss i kanten som sagt, en kul grej.

Det är ju inte tvång att gå på ett bröllop eller ge presenter eller liknande så känns konstigt att tackkort skulle vara det...

• JT2010
    Optimia skrev 2010-11-10 18:27:40 följande:
    Jag förväntar mig absolut att få tackkort! Tycker det känns nästan lite förmätet av brudpar att tro att man väldigt gärna satsat både tid och pengar (på present) för att delta i deras stora dag, utan att ens få ett tackkort. Tackkort ska helst innehålla ett konkret tack för den present man gett, typ "tack för den vackra vasen", undertecknat av både brud och brudgum och helst med foto på de lyckliga tu. Däremot ska man inte tacka gästerna för att de ätit och druckit på ens bekostnad, utan enbart för uppvaktningen. Orkar man inte tacka för enskilda presenter är det bättre att skriva "Tack för uppvaktningen på vår stora dag, vi är väldigt tacksamma för den fina presenten" på alla kort. Tackkort ska inte förväxlas med julkort.
    Det är ju inte så att någon tvingat en att gå på ett bröllop och köpa en present, eller? Jag menar känner man som gäst att det är en uppoffring att ta sig tid och dela en sådan dag med mig och min man kan denne person lika gärna stanna hemma. Går jag på ett bröllop gör jag det för att jag verkligen vill vara med och dela den dagen med personerna som gifter sig utan att förvänta mig att få ett tackkort. Inte tänker jag att jaja jag måste väl offra min dyrbara tid och gå på NNs bröllop eller liknande...

Visar man inte sin uppskattning mot sina gäster genom att prata med dem på bröllopet och tacka personligen? Och dessutom ge dem en liten present som tack?

• JT2010
    passionsblomman skrev 2010-11-10 18:31:26 följande:
    Nej det är inte ett tvång att ha en present med sig till vare sig födelsedagsbarn eller brudpar. Men god ton och taktfullt är det och detsamma gäller skriftliga tackkort.Tycka vad du vill kan ju ingen hindra dig från, men du får nog räkna med att det är ett så pass etablerat artighetsbeteende att folk nog tycker det är dåligt om du inte skickar tackkort, ÄVEN sådana som gratulerat med telegram eller på annat sätt utan att närvara ska ha ett.
    Klart vi kommer skicka tackkort, för att vi vill inte för att vi känner att vi måste. Undrade bara om det var fler som var lite sent ute och hur länge man kan vänta. Egentligen vet jag inte varför jag frågade om det är okej att vänta så länge innan man skickar ut eftersom gästerna får sitt tack till slut. Man måste ju ha förståelse för att man kanske har mycket runt sig i övrigt med jobb och få ordning på hemmet efter en flytt och så vidare...
  • JT2010
    Optimia skrev 2010-11-10 18:32:50 följande:
    Jag vill hellre ha ett vackert foto på brudparet (i tackkortet) än en favour som antingen är ätbar (typ en pralin), skräp (t.ex. en nyckelring) eller ett oanvändbart champagneglas med brudparets namn och daum på. Jag sparar alla tackkort och inbjudningar jag får, och ser fram emot att kunna ta fram dem när jag blir gammal och minnas alla trevliga bröllop man fått gå på.
    De fick ett speciellt mandelgodis som är en symbol för bröllopet och en tändsticksask med vår namn och vårt datum på. Det kallar jag inte skräp eftersom alla använder tändstickor någon gång. Då kan man använda det och minnas den fina dagen... Tycker för övrigt inte att det är skräp att ge en pralin eller liknande eftersom brudparet antagligen lagt ner mycket tid på att välja vad de vill ge sina gäster. Man kan ju visa sin tacksamhet på flera olika sätt. Varför är ett foto så speciellt? Varje gäst kan ju ta med sig en kamera och fota om det är så viktigt...
  • JT2010

Men herregud jag har som sagt aldrig sagt att vi inte ska skicka ut tackkort. Undrade bara lite om väntetiden.

Försöker bara förklara att det finns andra sätt att tacka på också om man inte är så himla traditionell av sig. Tycker det känns girigt att som gäst FÖRVÄNTA sig att få något som tack överhuvudtaget för att man varit på någons bröllop. Tiden och pengarna som krävs kan de behålla om det är så himla speciellt. Jag skulle göra allt för att få tid och pengar för att gå på ett bröllop om det skulle krisa...

• JT2010

Passionsblomman: det kan vara lite svårt att prata med alla gäster på bröllopet om man har bjudit 200-500 personer...

• JT2010
    Optimia skrev 2010-11-10 18:48:47 följande:
    Jag tycker det är trevligt att ha ett riktigt vackert foto på brudparet, och såna är det rätt svårt att åstadkomma själv som gäst. Visst kan man ha någon lyckad bild i kameran efter dagen, men oftast är majoriteten av bilderna dåliga, speciellt jämfört med de "officiella" bröllopsbilderna Javisst lägger brudparen säkert ner tid, pengar och energi på att tänka ut vad de ska ge sina gäster i present, jag förstår bara inte VARFÖR man skulle göra det? Majoriteten av gästerna fattar inte poängen (speciellt om de är lite äldre och inte är så inne på det här med bröllopstrender) -- favours är ju heller ingen svensk tradition. Nej jag är inte anti allt som inte är svenskt, men jag fattar bara inte poängen med att brudparet ska satsa tid, pengar och energi på något gästerna antingen inte behöver, vill ha eller ändå kommer att äta upp.
    Jag är inte svensk så för oss är det tradition att ge favours och även alla svenska gäster som kom på bröllopet uppskattade detta. Om man som gäst inte fattar poängen får man skylla sig själv om man är så himla trångsynt att man inte kan uppskatta något bara för att det inte är tradition, för att det är annorlunda. Speciellt om man inte ens vill ha det eller inte kommer äta upp det. Shit vad jobbigt att uppskatta något som är annorlunda...
  • JT2010
    Optimia skrev 2010-11-10 19:02:00 följande:
    Jag uppskattar favours, men jag tycker inte att det är ett måste, vilket en del brudar tror. Istället för att brudparet satsar 10 kr/gäst på en present, ser jag hellre att de satsar de pengarna på ett lite bättre vin, underhållning eller annat som lättar upp stämningen. Men det är MIN åsikt. Andra får givetvis ha sina åsikter. Du behöver inte ha en så sur ton bara för att jag skriver vad jag tycker.   Strunta i att ge tackkort, strunta i att prata med dina bröllopsgäster, mig gör det detsamma. Om du däremot startar en tråd och frågar NÄR man ska skicka tackkort och får till svar att det är brukligt att man gör det inom 2-4 månader kan du knappast bli sur och säga att gästerna minsann tackats genom favours och ett muntligt tack.
    Blir bara så förvånad över inställningen att det är en självklarhet att man ska skicka tackkort och att man måste göra det inom 2-4månader, undrade sen om ingen annan är i samma sits som jag. Förstår inte hur man kan förvänta sig och tycka att det är en självklarhet och att man dessutom ska göra det så fort. Försöker bara förstå hur man som gäst överhuvudtaget kan fövränta sig nåt för att man gått på ett bröllop och varför inte andra alternativ kan vara godtagbara. Båda är ju tack!
  • JT2010
    Senilia skrev 2010-11-12 11:32:11 följande:
    Vi gifte oss i Augusti och ska skicka ut tackkorten som julkort nu i december. En bild på oss med ett tack och sen ett litet god jul och gott nytt år..   Våra vänner väntande ett helt år med sina kort - och skrev något om att "Nu har det gått ett år och allt funkar fint. Ni får inte tillbaka presenterna".. Haha. Som vi skrattade när vi fick det..=)
    Kul att det finns nån som inte totalsågar idéen om att skicka tackkort som julkort, tackkort som tackkort lixom. Kul grej era vänner gjorde! hehe Vet du om de väntade medvetet med att skicka ut korten eller om det bara blev så och att de då skämtade till det? :)

Vi gifte oss i Augusti och ska skicka ut tackkorten som julkort nu i december. En bild på oss med ett tack och sen ett litet god jul och gott nytt år..   Våra vänner väntande ett helt år med sina kort - och skrev något om att "Nu har det gått ett år och allt funkar fint. Ni får inte tillbaka presenterna".. Haha. Som vi skrattade när vi fick det..=)
    Kul att det finns nån som inte totalsågar idéen om att skicka tackkort som julkort, tackkort som tackkort lixom. Kul grej era vänner gjorde! hehe Vet du om de väntade medvetet med att skicka ut korten eller om det bara blev så och att de då skämtade till det? :)

lmcl skrev 2010-11-12 12:46:28 följande:
    Ribbing löser frågan som vanligt: www.dn.se/blogg/eti kettfragan/2010/05/31/tid-for-brudp arstack-7405 Inom tre månader alltså. Och jag tycker inte att det är girigt att vänta sig ett tackkort - brudparet tackar ju inte för att folk varit på bröllopet, utan för presenter och uppvaktning. Att förvänta sig presenter utan att ens bemöda sig om att skicka tackkort däremot, då kan vi snacka girigt...
    Vadå så att genom att komma på bröllopet uppvaktar man inte paret eller? Förstår inte skillnaden. Jag antar att du skickar ut tackkort varje gång du fyllt år eller det varit jul eller liknande och du fått presenter? Vem har sagt att vi förväntade oss presenter? Har aldrig förväntat oss presenter. När folk frågade vad vi önskade oss så sa vi ingenting, bara att de skulle komma på bröllopet och dela vår dag med oss

lmcl skrev 2010-11-12 12:46:28 följande:
    Ribbing löser frågan som vanligt: www.dn.se/blogg/eti kettfragan/2010/05/31/tid-for-brudp arstack-7405 Inom tre månader alltså. Och jag tycker inte att det är girigt att vänta sig ett tackkort - brudparet tackar ju inte för att folk varit på bröllopet, utan för presenter och uppvaktning. Att förvänta sig presenter utan att ens bemöda sig om att skicka tackkort däremot, då kan vi snacka girigt...
    Vadå så att genom att komma på bröllopet uppvaktar man inte paret eller? Förstår inte skillnaden. Jag antar att du skickar ut tackkort varje gång du fyllt år eller det varit jul eller liknande och du fått presenter? Vem har sagt att vi förväntade oss presenter? Har aldrig förväntat oss presenter. När folk frågade vad vi önskade oss så sa vi ingenting, bara att de skulle komma på bröllopet och dela vår dag med oss.

passionsblomman skrev 2010-11-10 19:58:31 följande:
     Och jo, jag tycker att även då man valt riktigt många gäster, så bör man försöka hinna hälsa på alla. Faktiskt. Jag pratar inte om långa samtal, utan ett personligt "hej vad roligt att se dig, har du trevligt?"
    . Tycker inte att "Hej vad roligt att se dig, har du trevligt?" är särskilt personligt när man säger i princip exakt samma sak till alla då bara för att hinna med alla... Då föredrar jag innerligt prat med de man hinner med. För oss är hela festen med dans, ögonkontakt, leenden mm ett bra sätt att visa uppskattning även om man inte hinner prata med varenda person... Men vi är väl otrevliga eller nåt liknande för att vi gör på ett annorlunda och anpassat sätt...
  • JT2010

OJ vet inte hur mitt förra inlägg blev upprepning efter upprepning. Man kanske inte ska citera flera olika inlägg för att det inte ska bli upprepat så??

Svar på tråden Tackkort, när?