• Optimia

Tackkort, när?

Maxiander skrev 2010-11-08 21:37:32 följande:
    Det finns nog inga rätt och fel egentligen utan det är ju en smaksak.    www.maxiander.se

Nja, egentligen FINNS det en etablerad tidsgräns för NÄR tackkorten senast ska skickas.

Etikettgurun Magdalena Ribbing skriver:

"Förr sade man att en månad fick brudparet ha sin lediga smekmånad, och månaden därefter skriva tackkort. Alltså åtta veckor. Kanske ett modernt brudpar kan få tre månader på sig? Det kan vara okej i dessa tider av stress och jäkt mellan allt man måste göra."
    http://www.dn.se/blogg/etikettfragan?kategori=Tack

Jag tycker att man bör försöka få iväg tackkorten senast tre-fyra månader efter bröllopet. Lika bra att få det gjort, och gästerna slipper undra om de alls kommer att få något tackkort.

Har i.ofrs. fått tackkort 11 månader efter ett bröllop en gång; då hade nog största delen av gästerna redan övergett tanken på att få något tackkort.

Jag tycker inte att det är fel fast någon i släkten drabbats av sjukdom eller dött. Jag skulle inte ta illa upp av att få ett tackkort fast någon närstående gått bort.

• Optimia
    JT2010 skrev 2010-11-10 17:40:06 följande:
     Förväntar man sig som gäst att få ett tackkort? Det känns lite konstigt. Jag trodde tackkort var ett extra pluss bara... Jag skulle aldrig förvänta mig att få tackkort...  
    Jag förväntar mig absolut att få tackkort!

Tycker det känns nästan lite förmätet av brudpar att tro att man väldigt gärna satsat både tid och pengar (på present) för att delta i deras stora dag, utan att ens få ett tackkort.

Tackkort ska helst innehålla ett konkret tack för den present man gett, typ "tack för den vackra vasen", undertecknat av både brud och brudgum och helst med foto på de lyckliga tu.

Däremot ska man inte tacka gästerna för att de ätit och druckit på ens bekostnad, utan enbart för uppvaktningen.

Orkar man inte tacka för enskilda presenter är det bättre att skriva "Tack för uppvaktningen på vår stora dag, vi är väldigt tacksamma för den fina presenten" på alla kort.

Tackkort ska inte förväxlas med julkort.

• Optimia
    JT2010 skrev 2010-11-10 18:24:19 följande:
    Dessutom fick de en liten present som tack för allt så egentligen har vi redan tackat dem tillräckligt tycker jag. Tycker mest att tackkort blir ett pluss i kanten som sagt, en kul grej.   Det är ju inte tvång att gå på ett bröllop eller ge presenter eller liknande så känns konstigt att tackkort skulle vara det...
    Jag vill hellre ha ett vackert foto på brudparet (i tackkortet) än en favour som antingen är ätbar (typ en pralin), skräp (t.ex. en nyckelring) eller ett oanvändbart champagneglas med brudparets namn och daum på.

Jag sparar alla tackkort och inbjudningar jag får, och ser fram emot att kunna ta fram dem när jag blir gammal och minnas alla trevliga bröllop man fått gå på.

• Optimia
    JT2010 skrev 2010-11-10 18:32:26 följande:
    Det är ju inte så att någon tvingat en att gå på ett bröllop och köpa en present, eller? Jag menar känner man som gäst att det är en uppoffring att ta sig tid och dela en sådan dag med mig och min man kan denne person lika gärna stanna hemma. Går jag på ett bröllop gör jag det för att jag verkligen vill vara med och dela den dagen med personerna som gifter sig utan att förvänta mig att få ett tackkort. Inte tänker jag att jaja jag måste väl offra min dyrbara tid och gå på NNs bröllop eller liknande...   Visar man inte sin uppskattning mot sina gäster genom att prata med dem på bröllopet och tacka personligen? Och dessutom ge dem en liten present som tack?
    Jamen det TAR ju onekligen både tid och pengar att gå på bröllop, FAST det är roligt att bli bjuden. Jag tycker brudparet ska uppskatta att deras gäster satsar en hel dag eller en hel helg på att fira brudparets dag. Och sin uppskattning visar man enklast genom att följa vedertagen tradition, i detta fall genom att skicka tackkort.

Jag förväntar mig aldrig några presenter för att jag äter och dricker på brudparets bekostnad, tvärtom tycker jag det är onödigt krafs. 

(Är man petig ska gästerna dessutom skicka ett kort och tacka för att de fått vara med på festen, vilket jag brukar göra, men många brudpar brukar se ut som frågetecken när de får ett "tack för att vi fick vara med och fira er underbara dag"-kort).

• Optimia
    JT2010 skrev 2010-11-10 18:37:35 följande:
    De fick ett speciellt mandelgodis som är en symbol för bröllopet och en tändsticksask med vår namn och vårt datum på. Det kallar jag inte skräp eftersom alla använder tändstickor någon gång. Då kan man använda det och minnas den fina dagen... Tycker för övrigt inte att det är skräp att ge en pralin eller liknande eftersom brudparet antagligen lagt ner mycket tid på att välja vad de vill ge sina gäster. Man kan ju visa sin tacksamhet på flera olika sätt. Varför är ett foto så speciellt? Varje gäst kan ju ta med sig en kamera och fota om det är så viktigt...
    Jag tycker det är trevligt att ha ett riktigt vackert foto på brudparet, och såna är det rätt svårt att åstadkomma själv som gäst.

Visst kan man ha någon lyckad bild i kameran efter dagen, men oftast är majoriteten av bilderna dåliga, speciellt jämfört med de "officiella" bröllopsbilderna

Javisst lägger brudparen säkert ner tid, pengar och energi på att tänka ut vad de ska ge sina gäster i present, jag förstår bara inte VARFÖR man skulle göra det? Majoriteten av gästerna fattar inte poängen (speciellt om de är lite äldre och inte är så inne på det här med bröllopstrender) -- favours är ju heller ingen svensk tradition.

Nej jag är inte anti allt som inte är svenskt, men jag fattar bara inte poängen med att brudparet ska satsa tid, pengar och energi på något gästerna antingen inte behöver, vill ha eller ändå kommer att äta upp.

• Optimia

Jag uppskattar favours, men jag tycker inte att det är ett måste, vilket en del brudar tror. Istället för att brudparet satsar 10 kr/gäst på en present, ser jag hellre att de satsar de pengarna på ett lite bättre vin, underhållning eller annat som lättar upp stämningen. Men det är MIN åsikt. Andra får givetvis ha sina åsikter.

Du behöver inte ha en så sur ton bara för att jag skriver vad jag tycker.

Strunta i att ge tackkort, strunta i att prata med dina bröllopsgäster, mig gör det detsamma.

Om du däremot startar en tråd och frågar NÄR man ska skicka tackkort och får till svar att det är brukligt att man gör det inom 2-4 månader kan du knappast bli sur och säga att gästerna minsann tackats genom favours och ett muntligt tack.

Svar på tråden Tackkort, när?