• JohannaDaniel

Borgelig vs. kyrklig vigsel?

Hur ska ni göra och hur resonerar ni?

Min blivande vill helst vigas i kyrka medan jag tycker det känns lite märkligt att lova trohet inför en gud som jag inte riktigt tror på men hur resonerar ni?

• Svar på tråden Borgelig vs. kyrklig vigsel?
  • MagicBride

Vi tänkte precis som du, och väljer därför borglig. Vi hade iförsej redan bestämt oss för en utomhusvigsel och den kan ju se likadan ut med präst och med vigselförrättare, bara det att man kan undvika ordet gud i den borgerliga varianten ;)

• fruruden

jag vet, så tycker jag också så därför hade vi bokat rådhuset. men så kände vi att vi hade köpt så fina kläder =) så det var risk att man skulle känna sig dum i rådhuset med alla som inte är särskillt uppklädda. självklart kan man ha brudklänning i rådhuset också som alla sa men jag är en sån som inte gillar att vara "överklädd" så vi tog kyrkan sen ändå, mkt beroende på klädsel alltså... men sen så är det ju mkt finare omgivning också plus att släkten som kommer från annan stad nog tycker det är roligare att gå till kyrkan... sen tror jag man kan be prästen parat så lite som möjligt om gud och jesus och fokusera mer på kälek och äktenskapet... men det kommer ju helt klart vara nervösare på bröllopsdagen nu än om vi hade tagit rådhuset så risk att man ändrar sig när det väl är dags... men då är det väl bara att bita ihop... =)

• JustMeAndMyLove

Många har brudklänning och finkläder i rådhuset :) Det är inte alls ovanligt!

Sen är det många som gifter sig i kyrkan trots att de inte har en kristen tro. Så länge man respekterar kyrkans regler och traditioner så tycker jag det är okej. Men jag vet att många tycker det är rätt konstigt att använda sig av kyrkan som en kuliss. Beror på hur man tänker :)

Att be prästen ändra så att man inte nämner Gud är inte att tänka på. Det är en kristen kyrka. Men sen är det upp till var och än att tolka Gud. Jag ser Gud som kärlek, även om jag inte har någon tro på bibeln så tror jag på en högre makt. Är jag i kyrkan, till Jul tex så reflekterar jag över min tro. 

• CherryKola

Jag tycker inte att man ska gifta sig i kyrkan, samma med att döpa sina barn, om man inte är troende. Det blir liksom som en lögn.

Den kyrkliga vigseln präglas av den kristna uppfattningen att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund. De delar som tydligast uttrycker detta i den kyrkliga vigselakten är läsning ur Bibeln, brudparets löften "inför Gud och i denna församlings närvaro"... -Svenskakyrkan.se

Man kan inte, enligt mig, vigas inför en Gud man inte tror på. 

• JustMeAndMyLove
    CherryKola skrev 2010-11-11 14:30:41 följande:
    Jag tycker inte att man ska gifta sig i kyrkan, samma med att döpa sina barn, om man inte är troende. Det blir liksom som en lögn. Den kyrkliga vigseln präglas av den kristna uppfattningen att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund. De delar som tydligast uttrycker detta i den kyrkliga vigselakten är läsning ur Bibeln, brudparets löften "inför Gud och i denna församlings närvaro"... -Svenskakyrkan.se Man kan inte, enligt mig, vigas inför en Gud man inte tror på. 
    Men man kan gifta sig inför Gud och ändå inte dela kyrkan eller bibelns exakta uppfattning av vad Gud och Jesus och den högre makten är. Det är svårt att göra en egen religion och en egen kyrka. Svenska kyrkan är öppen för alla, av alla religioner. Även muslimer kan gå till kyrkan för att tillbe Allah om den så önskar, det är kanske inte det vanligaste men det händer.

Vi går i kyrkan varje jul, det var mammas sätt att styra in oss på vad julen hanldar om. Kärlek, tacksamhet, tryggheten i familjen och en stund för reflektion kring livet och året som gått. Jag komme fortsätta med det med mina barn, trots att jag inte är kristen eller kommer döpa dem.

• sms å fotboll

Jag förstår att man vill gifta sig i en kyrka för att det är en fin miljö men jag tycker ändå det känns märkligt att vilja det när man lovar varandra trohet inför Gud, en Gud som man kanske inte alls tror på. Då tycker jag det är bättre att göra en fin borglig vigsel på en vacker plats. Då behöver man inte "blanda in Gud" och man kan ju ändå fylla ut en borglig vigsel med mycket musik och sång om man tycker att den är för kort.

• sms å fotboll
    sms å fotboll skrev 2010-11-11 16:46:58 följande:
    Jag förstår att man vill gifta sig i en kyrka för att det är en fin miljö men jag tycker ändå det känns märkligt att vilja det när man lovar varandra trohet inför Gud, en Gud som man kanske inte alls tror på. Då tycker jag det är bättre att göra en fin borglig vigsel på en vacker plats. Då behöver man inte "blanda in Gud" och man kan ju ändå fylla ut en borglig vigsel med mycket musik och sång om man tycker att den är för kort.
    För övrigt så ska vi gifta oss kyrkligt men utomhus. Det är en kompromiss för att jag som växt upp med Svenska Kyrkans Unga inte kan tänka mig något annat än att ha Gud närvarande samtidigt som BM varken är döpt eller troende och dessutom inte förtjust i kyrkor.
  • ClaraH

Jag kan inte tänka mig att vigas i kyrkan, just för jag inte är troende, så för oss blir det borgerligt. Men annars tycker jag om kyrkans lokaler och gillar att gå på adventskonserter osv. men att lova inför gud är inte att tänka på för min del.

• CherryKola

JustMeAndMyLove:

Okey, men jag skulle i alla fall inte kunna göra det. Skulle bara kännas helt fel och som att jag bara står där och ljuger, vilket jag ju faktiskt skulle göra.

• Etheleglin

Vi kommer gifta oss borgerligt, med finkläder upp till tänderna!

Vi kommer gifta oss ute på en gård där vi sedan också håller middagen, jag i vitt med släp och slöja, han i nehrurock, väst och kravatt. Gästerna i kostym eller långklänning.

Klädkoden ska ju inte styra vilket slags bröllop man väljer.

Svar på tråden Borgelig vs. kyrklig vigsel?