Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Borgelig vs. kyrklig vigsel?

Många har brudklänning och finkläder i rådhuset :) Det är inte alls ovanligt!

Sen är det många som gifter sig i kyrkan trots att de inte har en kristen tro. Så länge man respekterar kyrkans regler och traditioner så tycker jag det är okej. Men jag vet att många tycker det är rätt konstigt att använda sig av kyrkan som en kuliss. Beror på hur man tänker :)

Att be prästen ändra så att man inte nämner Gud är inte att tänka på. Det är en kristen kyrka. Men sen är det upp till var och än att tolka Gud. Jag ser Gud som kärlek, även om jag inte har någon tro på bibeln så tror jag på en högre makt. Är jag i kyrkan, till Jul tex så reflekterar jag över min tro. 

• JustMeAndMyLove
    CherryKola skrev 2010-11-11 14:30:41 följande:
    Jag tycker inte att man ska gifta sig i kyrkan, samma med att döpa sina barn, om man inte är troende. Det blir liksom som en lögn. Den kyrkliga vigseln präglas av den kristna uppfattningen att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund. De delar som tydligast uttrycker detta i den kyrkliga vigselakten är läsning ur Bibeln, brudparets löften "inför Gud och i denna församlings närvaro"... -Svenskakyrkan.se Man kan inte, enligt mig, vigas inför en Gud man inte tror på. 
    Men man kan gifta sig inför Gud och ändå inte dela kyrkan eller bibelns exakta uppfattning av vad Gud och Jesus och den högre makten är. Det är svårt att göra en egen religion och en egen kyrka. Svenska kyrkan är öppen för alla, av alla religioner. Även muslimer kan gå till kyrkan för att tillbe Allah om den så önskar, det är kanske inte det vanligaste men det händer.

Vi går i kyrkan varje jul, det var mammas sätt att styra in oss på vad julen hanldar om. Kärlek, tacksamhet, tryggheten i familjen och en stund för reflektion kring livet och året som gått. Jag komme fortsätta med det med mina barn, trots att jag inte är kristen eller kommer döpa dem.

Svar på tråden Borgelig vs. kyrklig vigsel?