• S2011

2011-07-30 Någon mer som ska gifta sig?

vi har med satt den 30/7 som datum :)
    håller till i Skövde.

vi har bokat kyrka, frisör och festlokal, bestämt oss för tårtan (efter några vansinniga mardrömsnätter för min del), kläder, ringar. har kollat på blommor och frisyrer och börjat fila lite på menyn. inbjudningskorten är nästan klara och skall skickas ut i mitten på januari eftersom vi har en del tillresande gäster. tärna och marskalk klara, gästlista klar.

• S2011

sitter och pillar ihop det sista med inbjudningarna, shit vilket meck!

nu är det iaf bara tilläggsinfon kvar till instickskorten (och adresser på kuverten) och sen är det tack och lov klart.. man får ta en bit en dag och en annan nästa, annars tappar jag tålamodet :)

känner mig för tillfället hyfsat "före", men jag misstänker att jag hinner gå helt wild and crazy efter jul... särskilt om man betänker att jag häromveckan hade en total meltdown vad gäller tårtan. tack vare en kär vän och min bm så har vi dock tårteländet avklarat nu:)

• S2011

vi skickar ut våra i slutet av januari. vi har hela min sida, plus några vänner, som behöver åka 40-75 mil och därmed också boka boenden. då är det bra att vara ute i tid, tänker vi.

• S2011
    Emmilie87 skrev 2011-02-05 18:50:53 följande:
    Okej, då är det bäst att vi också skickar. Jag gör dom själv, så jag har lite kvar att fixa med kuverten, men blir nog klar imorgon så kan jag skicka dem under kommande vecka.

Det är bara det att det känns så himla tidigt. Jag menar; tänk om folk glömmer bort eftersom det är ett halvår kvar! Förvånad Hur många ska ni bjuda? Vi bjuder 76 personer (inkl. barn).
    vi gifter oss 30/7 och skickade inbjudningarna i tisdags. kan kännas som det är länge kvar, men med semesterplaneringar, gäster som ev behöver kolla upp resor och boende osv så känns det viktigt att vara ute i riktigt god tid.

tror knappast folk glömmer bort bröllopet :)
    däremot kan det vara så att man missar o.s.a när det handlar om så här lång tid, men då får man vackert påminna eller föra det på tal på annat sätt när man känner att man måste börja få svar. 
  • S2011
    Emmilie87 skrev 2011-03-02 12:32:38 följande:
    Visst är det spännande? :D

Längtar som f*n! hahha :P

I natt drömde jag värsta mardrömmen om bröllopet; jag hade missat min sminktid vilket gjorde att jag inte hann göra nån frisyr, så min mamma gjorde en enkelt fläta när jag skulle in i krykar :P Sen hade vi missat att ringa de som ska sjunga på vårt bröllop, men de kom iaf men hade övat in helt fel låtar! O när jag väl stod framme vid altaret kom jag på att jag glömt min så kallade "kroppsstrumpa" så klänningen var för liten, så jag sprang ut ur kyrkan o åkte hem o bytte om, vilet drog ut på tiden så gästerna satt o väntade i över en timme på mig... hahaha!

Är det bara jag som drömmer om bröllopet eller? :P
    nej, du är då rakt inte ensam, haha :)

jag har hittills drömt om:

*gäster som inte kommit för  att posten slarvat bort inbjudningarna och sen har de varit jättearga över att vi gick och gifte oss utan att bjuda dem,
    *när tårtan levereras och tårtkartongen öppnas så är det bara tårtkross i hela lådan. och självklart finns det ingenstans att få tag på en ny,
    *jag glömmer plocka ögonbrynen och ser ut som de elaka svamparna i SuperMario,
    *min blivande vägrar svara på prästens fråga ("tager du...?") eftersom han tycker att prästen är ohyfsad och respektlös och kräver en ursäkt för detta,
    *min mormor vägrar äta av maten eftersom hon tycker att det är "osmakligt med buffé",
    *gamla klasskompisar till mig (som jag inte har kontakt med idag) dyker upp och har synpunkter och börjar planera gästlistor, dekorationer osv,
    *min tärna dök upp i min klänning,
    *bestman styrker sig ur fickplunta i kyrkan

och lite annat smått och gott :)

det är ju ett tag kvar, så man funderar ju på hur det ska hinna spåra ur innan dess, haha.

• S2011

Hur går det för er, allihopa? Vad har ni kvar?

Här har vi detta kvar att ordna:

* Sista check med festvåningen om meny och ljud
    * BM's kläder (som han drar ut på att prova...)
    * Hindersprövning och Namnbyte (jag byter till hans (Jensen) - Johansson är inte så mycket att hålla fast i)
    * Boka florist
    * Bordsplacering och -kort
    * "Infoblad" till middagen (Meny + Bra att veta)
    * Boka tårtfyllningsprovning hos tårtmakaren

Väntar på att ringar, brudskor och brudklänning ska dimpa ner med posten (ringarna kommer till veckan, skorna veckan därpå och klänningen i månadsskiftet).

Funderar på om kyrkan tänker höra av sig till oss eller om vi förväntas höra av oss till dem... Vet ni andra? 

• S2011

puh, hörrni!

nu har jag börjat pilla med vårt "festhäfte" (det är inget festhäfte i ordets egentliga bemärkelse, utan snarare ett tunt "häfte" med meny, information, bordsplacering och ett tack till alla våra gäster).

lättare sagt än gjort, är det, men nu är det minsann på gång iallafall Skrattande 

imorse bestämde vi oss för att köpa nya ringar - beställder väl dem till veckan, misstänker jag.
    sen är det mest fästmannens kläder, tårtan (provsmaka och bestämma fyllning) samt blommorna kvar!
    ja, förutom hindersprövning och namnbyte då. 

• S2011

vi gör det "enkelt" (inte så enkelt som det kan låta) för oss med bordsplaceringen.
    vi har 5 bord (honnören + 4). placerade ut de som skulle sitta på honnören (vi, 4 föräldrar, tärna och best man).
    resten av våra gäster har vi bara tilldelat ett bord, hur de placerar sig på bordet avgör de själva. vi har inte delat på par och vi försöker se till att alla känner nån eller sitter med nån man är säker på att de delar intressen med eller har annat gemensamt med. och så ska man förstås lyckas med allt detta PLUS se till att blanda upp mina vänner, hans vänner, gemensamma vänner, min släkt och bägge våra familjer...

nu försöker jag presentera gästerna utan att skriva en lång presentation eller "hitte-på-ord".. men det ser ju inte jättekul ut med "flickvän till..." eller "gift med.." som det blir på ett par stycken..... huuu - vad gör man?! 

• S2011

Idag kom papperna från Skatteverket hem - så nu är hindersprövning och namnbyte i land.

Fick också mail ifrån vår musiker att hon håller på att låta översätta våra in- och utgångslåtar från piano till orgel och att hon såg fram emot att spela dem :)

Och så har vi bokat träff med tårtdamen för att prova ut lite fyllningar osv till tårtan, 6 juni. 

• S2011

nu är konsultationen hos frisyren bokad för mig och tärnan också - 9 juni:)
    heltröttnade på velandet med blommorna, sa åt mamma att hälsa floristen att hon kunde göra som hon kände så länge materialet inte kostar mer än tusen spänn totalt (min buektt, tärnbukett, två corsager) och hon under inga omständigheter använder liljor, kallor, rosa blommor eller konstfärgade blommor.

kvar för oss är:

-osa från två sällskap (tre pers) som väntar på semesterbesked
    -beställa kostym till sambon
    -slutliga bordsplaceringen
    -skriva ut "festhäftena"
    -vigselsamtal (men det är prästen som ska kontakta oss)

tror det är allt som är kvar, faktiskt... konstigt nog... 

Svar på tråden 2011-07-30 Någon mer som ska gifta sig?