Inlägg från: Boxiebride |Visa alla inlägg
  • Boxiebride

Kuväravgift

Vi har resonerat så att vi vill ha en stor och rolig fest för så många av våra vänner och släktingar som möjligt. För att vi ska kunna bjuda in alla dessa personer att dela vår dag så tar vi ut en kuvertavgift istället för presenter. 

Jag har varit på 6 bröllop på senaste 1,5 året och det har varit kuvertavgift på de flesta. (Sen har det varit andra som har föräldrar med MYCKET pengar som jag gissar har gått in och betalt för hela kalaset på vissa andra bröllop) 

Jag tycker det är helt naturligt att ta ut en avgift istället för att förvänta sig presenter. Om vi skulle stå för hela kalaset ur egen ficka skulle vi antingen få skala ned festen otroligt mycket i antalet gäster och festligheter eller spara under mycket längre tid. Men för oss är det viktigare att vi kan bjuda in alla de som vi vill ska vara med och fira vår dag. De som inte vill betala kan helt enkelt tacka nej till inbjudan, men alla våra vänner är helt inne på samma våglängd som vi. 

När vi räknar med maten och drycken så är det ju allt från bubbel till brudskål med tillhörande tilltugg, förrätt, varmrätt, vin/öl till maten, efterrätt, tårta, kaffe med avec och sen vickning på natten. Så visst blir det ganska mycket i slutändan.

Vi kommer även att ha en bar med självkostnadspris efteråt och självklart kommer info om det att stå i inbjudan. Men med självkostnadspris menar jag verkligen det, alltså typ 10-20 kr för vin och öl.

• Boxiebride

Allt beror ju på vilken nivå man vill och kan lägga arrangemanget på. Vissa tycker det är hutlöst att ens tänka tanken att ta ut en avgift andra - inkl. jag och min sambo - är av den åsikten att det är självklart att man kan ta ut en avgift. Och visst, de personer som är nykterister kommer att få betala en lägre avgift än de som dricker alkohol.

Vi kommer troligen att ta ut 400kr per person men det kommer förmodligen ändå inte att täcka alla mat-och-dryck kostnader, men för oss är 400kr smärtgränsen. Om vi vid närmare genomgång av matkostnaden tror att vi kan hålla nere kostnaden så kommer vi att ta en lägre avgift.

Visst är det många kostnader för gäster såsom kläder etc. men om man vänder på det och säger att hur ofta får man en kanonkväll ute på krogen med trerättersmiddag och dryck för under 400 kronor? :)

Sen kan väl sägas att vi trots att vi tar ut en kuvertavgift har en budget på 30000- 40000 kronor för alla övriga kostnader och då har vi inte ens räknat med en bröllopsresa. Så för oss kommer det att bli mycket pengar som ska ut. Fast viktigast är väl ändå att alla gör ju en sån fest som man vill ha själv. Samt att alla känner väl sina gäster bäst själv :)

Svar på tråden Kuväravgift