Kuväravgift
Ska ni verkligen ta 935:- per person för att folk ska få komma på ert bröllop? Det tycker jag är FÖR MYCKET pengar, speciellt som många köper nya kläder, vissa är tvungna att åka en bit (=bo på hotell) osv. Det blir ju en jättedyr dag för era gäster om de ska betala ca 2000 kr/par för att få vara med på en fest där ni bestämt maten, vinet, musiken, osv.
Jag tycker att en kuvertavgift inte ska stå för HELA festen, utan enbart vara en subvention + dryck även efter festen ska ingå i paketet.
Nu blir någon säkert sur, men jag tycker inte att man som brudpar kan förvänta sig att gästerna ska betala precis allt på bröllopet. Delta i kostnaderna, ja okej, men brudparet ska ändå lägga pengar själva också. Jag tycker det känns lite konstigt om brudparet inte "behöver" betala något för en fest de själva planerar och ordnar, utan räknar med att gästerna står för hela kostnaden.
Har aldrig blivit bjuden på ett bröllop med kuvertavgift, men jag tycker att max 300-350 kr/person är rimligt, och att kuvertavgiften för barn får vara max 100-150 kr. (Gäster som inte dricker alkohol bör också ha lägre kuvertavgift tycker jag; varför ska nykterister sponsra alkoholen för övriga gäster?)