• Jejkej

Informationsblad

Är det någon mer än va som kommer ha ett info brev? Vad kommer ni skriva i det isf?

Vad tycks om vårt? Det står "...." för att inbjudningskorten inte gått ut ännu!

Allt du behöver veta om bröllopet

Vigseln sker i ....., två mil söder om Karlstad.

På ...... hembygdsgård bjuds det in till bröllopsfest med mat, dryck och dans.

Klädsel kavaj, innebär enligt etikettboken att herrar bär kostym, dock inte nödvändigtvis mörk, men skjorta och slips hör alltid till.

Damer bär klänning, kjol eller dress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel.

Vid intresse finns en buss bokad som tar dig både till och från kyrkan, festlokal och hotell .... för en summa av 150;- per person. På och avstigning hotell .....

Tio hotell rum finns bokade på ........ för en summa av 795:- per natt mellan den ...... Maj.

Meddela önskemål kring mat och dryck om det finns allergi m.m.

När ni anmäler er till festen vill vi att ni önskar en låt som spelas under kvällen samt informera oss om ni vill ha hotellrum och hur många nätter.

• Svar på tråden Informationsblad
  • MrsT2011

Fårävvör: Nja det där med att dölja axlarna vid klädkod mörk kostym stämmer inte riktigt.

Vid klädkod kavaj kan som du säger långbyxor vara ok för kvinnor, samt kjol med udda blus.

Vid mörk kostym är det klänning som gäller, men den kan vara både kort (inte minikort däremot) och axelbandslös.

Till och med vid klädkod "gala" eller "frack" funkar det med bara axlar, skillnaden är att då ska klänningen vara hellång.

Sedan beror det på sammanhanget, min kompis fick skämmas ögonen ur sig på sin klasskompis bröllop, släkten är medlemmar i jehovas och hade polokragar varenda en, medan denna tjej hade urringad klänning...!

På "vanliga" kyrkbröllop förekommer det att framför allt äldre personer rynkar på näsan åt gäster med axelbandslösa klänningar, men det där är väl på väg bort nu när var och varannan brudklänning saknar axelband...??

• SnartFruSir

Såg faktiskt här på BT att Kostym och kavaj betyder samma sak. Men tackar för att ni redde ut begreppen :)

• lmcl
    MrsT2011 skrev 2010-11-16 14:09:15 följande:
    Fårävvör: Nja det där med att dölja axlarna vid klädkod mörk kostym stämmer inte riktigt.Vid klädkod kavaj kan som du säger långbyxor vara ok för kvinnor, samt kjol med udda blus.Vid mörk kostym är det klänning som gäller, men den kan vara både kort (inte minikort däremot) och axelbandslös. Till och med vid klädkod "gala" eller "frack" funkar det med bara axlar, skillnaden är att då ska klänningen vara hellång.Sedan beror det på sammanhanget, min kompis fick skämmas ögonen ur sig på sin klasskompis bröllop, släkten är medlemmar i jehovas och hade polokragar varenda en, medan denna tjej hade urringad klänning...! På "vanliga" kyrkbröllop förekommer det att framför allt äldre personer rynkar på näsan åt gäster med axelbandslösa klänningar, men det där är väl på väg bort nu när var och varannan brudklänning saknar axelband...??
    Nej, axelbandslöst funkar inte till mörk kostym heller. Möjligen från smoking och uppåt.

Och jag tycker, personligen, att det är riktigt tacky med axelbandslösa klänningar i kyrkan, när folk (brudar som gäster) inte har ens en liten sjal att täcka axlarna med. Om det skulle vara på väg bort skulle det innebära att kyrkorummet inte längre ses som heligt och värt att visa vördnad - jag hoppas verkligen inte att så är fallet! Att var och varannan klänning idag saknar axelband är ett dåligt argument - det är ju ett ganska typiskt amerikanskt klänningsmode, och där gifter sig ju folk betydligt mer sällan i kyrkan.

• SnartFruSir

lmcl skrev 2010-11-16 16:01:38 följande:
    Nej, axelbandslöst funkar inte till mörk kostym heller. Möjligen från smoking och uppåt.   Och jag tycker, personligen, att det är riktigt tacky med axelbandslösa klänningar i kyrkan, när folk (brudar som gäster) inte har ens en liten sjal att täcka axlarna med. Om det skulle vara på väg bort skulle det innebära att kyrkorummet inte längre ses som heligt och värt att visa vördnad - jag hoppas verkligen inte att så är fallet! Att var och varannan klänning idag saknar axelband är ett dåligt argument - det är ju ett ganska typiskt amerikanskt klänningsmode, och där gifter sig ju folk betydligt mer sällan i kyrkan.

Oj. Så hade jag aldrig tänkt. Jag tycker heller inte att klädseln är den viktigaste utan istället att det är anledningen till vigseln som spelar roll. Dvs att man vill ha välsignelsen och visa sin kärlek för sina nära och kära.

Om jag var Gud så hade jag nog blivit mer upprörd över en rad andra saker än att bruden eller gästerna har en axelbandslös klänning...

• lmcl
    SnartFruSir skrev 2010-11-16 16:42:50 följande:
      Oj. Så hade jag aldrig tänkt. Jag tycker heller inte att klädseln är den viktigaste utan istället att det är anledningen till vigseln som spelar roll. Dvs att man vill ha välsignelsen och visa sin kärlek för sina nära och kära.Om jag var Gud så hade jag nog blivit mer upprörd över en rad andra saker än att bruden eller gästerna har en axelbandslös klänning...
    Jag tror nog att Gud har överseende med det mesta, men jag tycker ändå att man tar seden dit man kommer och klär sig anständigt i en kyrka, inte minst av respekt för andra troende. För många människor är kyrkorummet heligt (och jag kan tycka att troende har tolkningsföreträde i just kyrkan...), och om man vill gifta sig i kyrkan så tycker jag definitivt att man bör respektera detta och klä sig på ett sätt som inte väcker anstöt. Axelbandslösa klänningar är fina på många sätt, men jag tycker inte att de passar i kyrkan utan sjal eller bolero eller nåt sånt. I många samfund (ortodoxa t ex) bör man som kvinna täcka över sitt hår när man går in i kyrkobyggnaden, i moskéer tar man av sig skorna, i synagogor har män kippa på huvudet. Att täcka över sina bara axlar när man vistas i en kyrka är rätt lindrigt i det perspektivet...
  • Jejkej

Tack för alla svar. Det kan bli så utdraget de här med kläder, iaf för mig som inte har det minsta intresse ;) Jag hoppas bara det inte låter för "pekpinnit" som någon nämnt!?!? :)

Just de här med bara axlar, för mig skulle det kännas jätte konstigt att gå in i kyrkan med bara axlar. Jag kommer ha axelband på klänningen, men axlarna är ju bara. Så jag kollar runt lite på nån bolero eller sjal, men tycker inte jag hittar något som skulle passa. Vi kommer ha en fotograf i kyrkan, och då vill man ju framhäva klänningen på det bästa sättet och en sjal skulle kanske förstöra? Det tål att tänkas på...

• Moster Stina

MrsT2011 skrev 2010-11-16 08:27:43 följande:
      Fast det där kan jag tycka är väldigt överarbetat. Det tar mycket kraft och tid att bygga en hemsida, gästerna borde kunna anstränga sig så pass mycket att de kan hålla reda på ett löst papper i några månader. Varför inte fästa det på kylskåpet? Det tänker jag föreslå om mina gäster skulle ha mage att klaga på att vi inte har någon hemsida.

Ja...jag citerade egentligen bara vad någon annan här skrivit och tyckt förut. VI kommer nog inte orka göra en sådan internetsida tror jag. Och det FAST min MTB är dataprogamerare och allt!

• Jossis81

Jättebra skrivet!
    Vi kommer att ha en bröllopshemsida som vi kommer att hänvisa till i inbjudan, där gästerna kan se olika telefonnummer, önskelista, å hela uppläget på den stora dagen!

• moonlightgirl

Jätte bra infoblad tycker jag. Funderar själv på att göra ett infoblad att skicka ut. Jag tror inte att vi kommer att lägga ner jobb på att göra en bröllopshemsida men jag kan inget lova. Min älskling tycker att det är lite kul att sitta o pula med datorna och göra hemsida. Men jag vet också att alla inte skulle ha möjlighet att gå in på datorn och kolla så vi får se.

• Jossis81

moonlight: >Tänkte också så att alla kanske inte har tillgång till datorn, men kom fram till att d bara ä mormor å morfar som inte har, så dom får fråga istället :)

Å vill du göra en hemsida så va d skitenkelt, gå in på brollpsguiden å så finns det färdiga mallar!

Svar på tråden Informationsblad