• 3barnsmor

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Smygläsare kikar in.

Daa: Angående amning/matning och tvillingar. Du har fått toppenråd när det gäller mat så att du själv kan få i dig mat. Jag hade själv den turen att jag lyckades få till dubbelamning med mina tjejer. Jag levde på en madrass på golvet, med mina bästa vänner babysittrarna och  amningskudden (ovärderlig). I början fick tjejerna även extra ersättning efter kvällsmålen (allt för att de skulle sova bättre). Maken hjälpte till i början och lade dem tillrätta, men eftersom han började arbeta ganska tidigt (typ efter två veckor) lärde jag mig att få till tekniken med att lägga dem tillrätta ganska snabbt. Det här fungerade som sagt bra för mig och dubbelamning var oerhört tidsbesparande eftersom de åt ganska ofta och länge i början (tur att tv finns). Precis som du säger blir man ett team - maken fick hjälpa till med matningen på nätterna (att lägga dem tillrätta och så) och sedan finns det ju en gräns för hur många bajsblöjor man vill byta per dag själv

Jag vet också många tvillingmammor som matat med ersättning och gjort det samtidigt med de små sittandes i babysittrarna. Det blir dock enklare när de blir lite stadigare.

Och du... med facit i hand kan jag ibland tycka att det var enklare att få två än med den lilla galning jag har fått efter . Föreställ dig om en månad eller två, när de börjar upptäcka varandra och du själv har kommit ur de första dimmiga månaderna som mamma.  Förresten, tänk på att, även om de andra redan har påtalat vikten av att äta ordentligt, att du förbränner supermycket själv, när du ammar två barn samtidigt. Jag åt jättemycket och gick ändåner så att jag vägde mindre än vad jag gjorde när jag blev gravid, tänkte på att du inte gått upp så mycket under graviditeten. Hm, det blev lite svammel här. Hoppas att det hjälpte lite.

Smyger ut igen.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård