Syrinx skrev 2013-10-11 19:29:00 följande:
Och ja Daa, jag förstår hur du tänker med utseendehetsen! Jag hatar den, och jag hatar att dessa goa småtöser (sex stycken nära oss i åldersspannet 6 mån-snart 3 år) som jag träffar ofta ska växa upp till en ännu mer utseendefixerad värld än vad jag gjorde. Jag hatar att se en bekant lägga upp en bild på instagram, med två nyinköpta tröjor från samma affär, i samma cl-storlek, som är heeeelt olika stora - bara för att den ena är från flickavdelningen och den andra från pojkavdelningen! Varför behöver en flicka som har 92 cl en tröja med betydligt mindre rörelsevidd i än en pojke som också har 92 cl?! Jag hatar att se småflickor i 8-9-årsåldern gå sminkade och i supertajta kläder, fixade i håret och med flashiga väskor!
Vi vuxna, var kommer vi att hamna? Kommer det om 10-20 år vara lika självklart accepterat för oss att göra ansiktslyftningar och botoxingrepp, på samma sätt som det är självklart accepterat att använda antirynkkrämer nu? Och hur påverkar det barnen som växer upp nu, barnen som ännu inte är födda? Hur undviker man att föra över sina egna orosmoment vad gäller den egna kroppens utseende (för såna har vi väl alla, tyvärr) till barnen, både de egna och de i ens närhet?
Jag tänker såhär:
Jag bara måste tänka på att knipa käft om mina egna nojjor och kväva mina djupa suckar när barnen är i närheten. Helst skulle jag vilja inte bry mig på riktigt, I want to break free, liksom, men fram till den dagen (om den någon gång kommer) är det bara att låtsas.
När det gäller andras barn så undviker jag att ge dem komplimanger kopplade till utseende. De flesta jag umgås med har små pojkar och de brukar vara mer förskonade från söt-komplimanger, men ändå. Ett -Kul att se dig! istället för ett -Vad fin du är!
Medvetet ser jag till att Fälga inte är klädd på ett sätt som ger många utseendekomplimanger, utan hon får ha lite tuffare kläder. Jag inbillar mig litegrann, med stöd från olika genus-bloggar, att jag på så vis kan styra litegrann hur hon blir bemött. Än så länge tycker jag att det verkar som att parvlarna vill ha de tröjor de själva gillar utan att reflektera över vad omgivningen tycker.