passionsblomman skrev 2012-03-17 13:21:43 följande:
Igår hjälpte jag en kompis från kursen att flytta.
Nu kan jag inte berätta om hennes situation och hänga ut andra hur som helst på nätet, men alltså tjejer, ibland, somliga speciella dagar i livet, får man intryck som går förbi alla ens lager och försvar och sätter sig rakt i hjärtat. Igår var en sådan.
Jag har inbränt i både hjärtat och på näthinnan saker jag vet kommer att stanna där föralltid.
Mest av allt, en ung flicka med ögonen blanka av tårar. Sådana man får när lättnad tar över kropp och själ. Levande ljus på ett soffbord och doften av nybryggt kaffe i en alldeles egen lägenhet, med egen nyckel och en fredad zon. Ett hem.
Närjag tänker på den tacksamhet och glädje hon strålade av, och hur stolt hon är över sitt udda och allt annat än trendiga möblemang, då måste jag gråta och jag känner starkt att det finns något långt bortom inredningsperfektionismen, slit och släng och spenderarkulturen vi har. Det som är den verkliga och djupaste betydelsen av Hem Ljuva Hem. Det är inte utan att man skulle vilja skicka oss alla, så ofta ständigt lite missnöjda, på en realitycheck.
Åh shit, jag måste gråta lite igen...
Åh Blomman... Jag gråter också en skvätt... den där unga flickan, det var jag för 23 år sedan... där jag satt i min egna lägenhet med två gamla pinnstolar, ett slagbord som köksbord, en svartvit tv och min säng från flickrummet. Men det var MITT och det var MIN frizon. Ingen plågoande som terrade mig, slog mig, psykade mig, styrde mig. LYCKA!
Jag vet mycket väl vad du talar om ♥