Läkaren jag träffade var jättebra! Behövde inte känna mig avfärdad eller misstrodd-det är min största oro hela tiden, att ingen ska tro att jag faktiskt har ont och bara tycka att jag ska skärpa mig.
Jag har hur fina värden som helst på alla prover. Till och med mycket fina. Alltså behöver jag inte vara rädd för någon aggrresiv form av reumatism de närmsta åren. Det fungerar tydligen så, att kroppen skapar antikroppar på ett väldigt tidgt stadium, så man kan säga att de närmsta tre åren åtminstone kommer jag inte att få något sådant. Reumatism bryter vanligast ut i 50-årsåldern och man kan aldrig säga aldrig, men det är inte vad han ser som mest sannolikt för mig.
Värken tror han är av fibromyalgikaraktär. Det är en jobbig sjukdom för att den är svår att diagnotisera, inte minst för att det inte finns enkla prover att ta. Men vi ska titta vidare på värken efter att allt som har med hypofysen att göra har retts ut. Det kan nämligen finnas klara samband och dessutom är det ju viktigt att man vet om olika saker för eventuell medicinerings skull.
Han sa att detta med hypofysen är jätteviktigt för fortsättningen, för "hypofysen är chefen över alla körtlar i hela kroppen". Jo, precis, det var det jag också räknat ut.
Så precis som jag trodde, var detta besöket bara en del av början - men en viktig del, för han tog sig verkligen tid och kändes både kunnig och seriös.