• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden

Blomman: Vilken utveckling av blompojken! Så härligt att höra! SS: Håller tumme för bättre järnvärde på måndag! Flamman: svårt med T. I min klass för hundra år sedan så skulle man inte visa sig duktig, då fick man höra det på rasterna. Hoppas att det inte är något sådan. Svårt att motivera dem. Har du provat med att motivera henne med att bra betyg behövs för att kunna jobba med hennes drömyrke? Lanovia: det var ju mer lagom längd på besök. Hujeda mig! Har ni tänkt att bygget skall gå igång till våren? Daa: känner igen massor i det du skriver om att man är så nöjd med att kunna lämna tillbaka bebisen till föräldrarna. För bara några månader sedan var jag tvärsäker. idag med.....fått sova alldeles för lite så sugen finns INTE idag! Va mysigt med kusinbesök! Hoppas allt går bra! Åhh dessa förkylningar! Känns som de blir segar o segare för varje gång eller är det bara jag som tycker det? Bra träningsmål!

• ingenjörsbruden

Hvidis: Jobbigt med ungar som ska sova PÅ en.....zzzzz hoppas J blivit lite bättre o att ni andra klarat er. Jäklar, vilken bit de tog!
    Vi ska in till ögonkliniken med Busan nästa fredag för koll av ögonen. Hennes kusin fick en sådan där ögonlapp som hon skulle ha ett par timmar varje dag för att träna upp det ena ögat. Misstänker att det kan vara ngt sådant.

Vilket roligt skyltningsprojekt! Hur mår du i kropp o själ? Inte många dagar kvar att jobba nu...

• ingenjörsbruden

Igår var jag ute o sprang mina 5 km, det är så skönt även om jag måste pw några korta sträckor då o då. Tungt att springa med så många kilo men det är samtidigt skönt. Men knäna får slita.

På busans fsk så har det gått magsjuka så hon har varit hemma tis-fre. Maken har överlevt o tom gjort lite roliga grejor med barnen. Det går framåt. HAr satt upp världens sötaste huvudfoting på jobbet nu. Hon har mest velat måla färdiga figurer. Så tigrar/lejon ligger avsevärt många snäpp högre!

Var hos diabetessköterskan igår. HAr toppenfina värden. Känns bra.

Lilleman håller på att få ännu mer tänder.... nu är det tuggtänderna som är på g......alla 4 samtidigt. Grinig unge from hell! Vill helst osså sova nära mamma....som tur är inte ovanpå mig! "phuu"

Jaja...de blir väl stora någon gång!

• ingenjörsbruden

Blommis: hade gärna beställt träningskläder av dig, men har verkligen inga pengar alls.... känns surt när tillfället finns. men men, nästa gång/år vill jag gärna beställa!

• passionsblomman

Flamman, finns det folk som pluggar lite extra frivilligt, utöver det de tror de måste, för sin egen skull? Jag tycker den dominernade frågn alltid är vad exakt som kommer på provet, hur långt man måste skriva och behöver vi kunna det här, typ. Och nu pratar jag om komvux, floristutbildningen och andra sammanhang där det är företrädesvis vuxna inblandade.
    Men ändå vill man ju som förälder få dem att fatta värdet av att anstränga sig lite till, lite mer än bara det nödvändigaste.
    Fast, hos oss har jag försökt förklara sambandet med hur mycket tid som ska läggas ner, med vad för resultat HAN SJÄLV kommer att känna sig nöjd med att göra. Man måste inte sikta på A i alla ämnen-i somligt är kanske godkänt gott nog. Allt beror på mål och förutsättningar. men, jag vill att han ska inse sin kapacitet och välja att faktiskt göra sitt bästa, inte bara följa minsta motståndts lag. Jo, för när ahn väl sitter i skolan och får sina provresultat, kommer han ingalunda att vara nöjd med mindre än ganska bra resultat. Man får inte dem gratis.
    Så, att han ska göra sitt bästa är ett krav från mig utifrån vad jag har för förväntningar på hans arbetsinsats. men vad resultaten sedan blir, spelar ingen roll (förutom att han ska igenom skolan med godkänt i allt såklart).
    Han börjar också fatta att det finns ett samband mellan valfrihet och betyg. Jag har sagt att "Jag unnar dig friheten att kunna välja vad du VILL plugga för utbildning och ha för yrke-och slippa välja bland ett fåtal utbildningar som är det enda du kan komma in på"
    Jag är övertygad om att T kommer att mogna i sitt slit med skoluppgifterna-Blompojken fyller ju faktiskt 13 om bara några månader, det är därför det är så SKÖNT att striderna äntligen börjar avta något!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    ingenjörsbruden skrev 2013-11-08 10:29:29 följande:
    Blommis: hade gärna beställt träningskläder av dig, men har verkligen inga pengar alls.... känns surt när tillfället finns. men men, nästa gång/år vill jag gärna beställa!
    Luuugnt! Jag kommer att slänga ut frågan både höst och vår, när vi numera ska sälja för både fotboll och handboll.
  • passionsblomman

Daa, oh, jag känner igen det där sticket! Och tankarna runt hur man förut hade tänkt sig och hur det nu istället blev.
    Jag vet, på ett förståndsmässigt plan, att det inte rä ett misslyckande att ha bara ett barn och jag vet att mitt moderskap inte är sämre eller mindre värt. Ändå -det finns en jädra status i att ha många(-om man inte har FÖR många,dvs, för då är man ju istället närmast lite störd. Eller typ katolik.)

Jag vet inte, men det är kanske delvis snacket om att "Den första har man att öva på", som i att jag alltså hittills bara provkört, medan alla andra tagit uppkröningen med glans. Eller så kalrar jag bara dåligt av att saker inte blir som jag tänkt mig. Fast, vad så långt har blivit det i mitt liv? Jag får nog säga att jag tycker jag lyckats både hänga med och överleva i svängarna rätt hyfsat.
    Fast, jag har aldrig-faktiskt aldrig!-varit sådan att jag blivit bebissjuk av att hålla i andras. Jag är heller ingen som sådär allmänt "äääälskar barn". Jag gillar vissa barn-baserat på deras personligheter, och tycker ju det är kul för andra att de får uppleva fenomenet barn i sina egna liv, men jag har aldrig haft känslan av att vilja sno en bebis ur en oövervakad vagn på IKEA liksom.

• passionsblomman

Igår skulle jag lämna ett litet blodprov helt snabbt efter psykologbesöket. De hittade en beställning till som krävde massor av rör. Okej, då tar vi det samtidigt då....

..FEM gånger stack de mig, i båda händerna dessutom, vilket gör skitont. Ändå höll de inte på att få ut vad de behövde och då var de ändå tre som öll på.

När jag kom hem, hadebrevet med den stora beställningen kommit även hem. Där stod att jag skulle vara fastande-. Jag slarvat så jag inte hade ätit frukost, men kaffe hade jag ju druckit. De har ingen tfntid idag, men jag vill ju gärna veta om jag nu måste ta omproverna igen, trots allt meck. Det är lite drygt att jag ska vara så svårstucken.

• Soldemor

Hej tråden!

Får en rolig bild i huvudet när det gäller sno barn på IKEA (någon som inte har hängt med här blir nog allvarligt orolig nu...Foten i munnen) men omvänt; att man har sådant spel på sitt barn att man LÄMNAR det i någon intet ont anandes vagn, typ...

I går var jag inne i en skoaffär och provade snordyra Converse. Soldans ena extrapappa åker t det stora landet i väster nästa vecka, där kostar dessa skofenomen typ 175 SEK. Hade varit kul med något par i tyg som inte finns här.

Nu ska jag försöka jobba en liten stund, sedan skall jag hämta mina söta ungdomar i ungdomsgruppen och åka på lite läger med dem. Maken är förkrossad att behöva vara ensam. Jo, jo. Det kan han ju tänka  på när han får utbrott över att jag har för mycket fil i tallriken (det är sant, säkert!)

Jo, förresten, Blommis: Har kanske redan nämt att jag har betalat, via nämnda Soldepappa. Han fick inte plats med så mycket i meddelandet, så han skrev bara mina initialer, hoppas det är ok. Betalade för säkerhets skull 350,-

• Soldemor

Den där Soldepappan brukar säga att lilla paddan är så full av bokstavskombinationer att hon har hela alfabetet. I går förmiddags hade hon x, f, b och y. Hon flög genom lägenheten och lyckades på något vis även ta sig igenom spjälorna till trappan till övervåningen. Liksom tidssöseri att springa runt och börja nerifrån när man kan spara fem steg genom att komma igenom spjälorna.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård