muggles skrev 2011-10-19 18:36:57 följande:
Fru Bygg: hur gammal är din stora tjej? Moa tyckte också det var jobbigt att få syskon. "Ni tar bara hand om syskonen" var vanligt att hon sa i början. Vi har försökt stärka hennes storasysterroll och ge henne lite fördelar pga det. Tex pratar vi om att det ju bara är hon som får glass; småsyskonen är för små. Banalt exempel men i princip. Vi gör saker bara med henne ibland (tex åker en av oss till badhuset med henne vilket hon älskar). Men jag tror ändå det tar tid för dem att finna sig till rätta och förstå att de fortfarande är en viktig del av familjen. Så tid är en faktor... Vi upplever att Moa är betydligt mer harmonisk nu 5 mån efter födseln, el det har hon väl varit ett tag nu.
E har precis fyllt två år, så hon är fortfarande rätt så liten. Fast hon känns väldigt stor och duktig nu när man har en liten bebis igen.
Jag tror att delar av hennes trots helt klart har med lillasyster att göra, även om hon inte utrycker sig så verbalt ang detta.
Vi försöker att vara duktiga på att göra saker med henne själv, men just nu är det tufft för maken jobbar långa dagar och är inte hemma förrän vid halv sex. Då ska det lagas och ätas mat och sedan brukar vi lägga E för att sova vid sju-halv åtta. Tyvärr så bor inte mina föräldrar här utan 20 mil bort och kan inte hjälpa till med att passa N medan jag gör saker med bara E. Svärföräldrarna är inte trygga med att passa N och kommer nog inte att vara det förrän hon är närmare året. Tyvärr!
Vi försöker att hitta på saker med bara E på helgerna, men jag önskar att det fanns mer tid att göra det i veckorna också. N sover inte så mycket om dagarna heller, så det är svårt att sitta ner själv med E.
Nu har vi E på dagis på heltid och kommer att ha det i en månad till (på vårt dagis så har man rätt till två månaders heltid i samband med födsel), men sen kommer det ju bara att vara 15 timmar/vecka och då blir det ännu mer tid hemma med lillasyster för E. Hoppas det kommer att gå bra ändå!