Vi har varit på ultraljud idag. Bebisen verkar vara lite väl liten, 18% mindre än vad han borde vara. Huvudet var normalstort men mage och lårben lite för litet för veckan jag är i. BM var dessutom osäker på om det är två eller tre kärl i navelsträngen (det ska vara tre), och hon gjorde en koll av flödet som såg bra ut men det var visst lite svårt att mäta när han inte låg still. Vi ska på extra UL om två veckor och se om han växer som han ska. Det kan vara så att moderkakan inte fungerar som den ska och att han därför inte får tilräckligt med näring, eller att navelsträngen inte ger tillräckligt bra flöde. Det är väl också en relativt stor felmarginal i mätningarna, men 18% känns ite mycket. Hade det varit 22% avvikelse eller mer så hade vi blivit skickade på koll med CTG.
BM sa att vi inte skulle oroa oss och att inget tydde på att han inte mår bra därinne. Fostervattensmängden var bra och alla organ hon kollade såg bra ut. Jag försöker tänka att om det hade trott att något var fel så hade de väl kollat upp det direkt, men jag kan inte låta bli att oroa mig lite ändå. Dum som jag är googlade jag på två kärl i navelsträngen och det kan tyda på missbildning eller kromosomfel. Maken frågade BM om det var något speciellt jag skulle tänka på och hon sa att jag skulle vila mycket och undvika att stressa. Tyvärr känner jag mig mer stressad nu än innan ultraljudet...