I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
Den här boken handlar inte så mycket om just morfar men han är iaf med i berättelsen och själva boken är gullig och bra: www.bokus.com/bok/9789163839634/busiga-bebben-och-mormor/
Den här boken handlar inte så mycket om just morfar men han är iaf med i berättelsen och själva boken är gullig och bra: www.bokus.com/bok/9789163839634/busiga-bebben-och-mormor/
PB: det lät riktigt otäckt det där med blodet, bra att det stoppat nu. Vad mysigt med pratstund med sambon - håller med om att det blir för få sådana stunder. Men å andra sidan uppskattar man dem desto mera kanske? Maken sticker som sagt till Prag imorgon med jobbet (företaget firar 15 års jubileum och bjuder alla anställda) så vi ska fira lite fredag ikväll med "plockemat" och gott rödtjut.
Apropå magproblem så är Ada väldigt lös i magen sedan i helgen. Det började med att de var hårda av purémat och då öste maken på med katrinplommonpuré. På Beda stoppade det upp när vi gav vanlig mat igen men på Ada fortsatte det vara så löst så löst. Så fort hon fick vanlig mat, gröt el välling så bubblade det i magen på henne och kommer ut diarré. Det har gått så långt att hon inte vill äta Hon kopplar förstås ihop mat och obehag nu Jag försöker ge majsvälling men det har inte heller hjälpt. Blåbär har inte hjälpt. Och nu väger hon förstås mycket mindre än Beda, det känns verkligen när man lyfter upp henne Men hoppas nu att det går åt rätt håll snart...
Blev ingen träff med Lanovia idag som blivit sjuk i hosta men vi tar en tur till ett närbeläget centrum med en granne och hennes två barn (varav hennes äldsta är lika gammal som Moa). Bra med många föräldralediga i området! Det blir lunch och fika och en tur till en lekplats - det gamla vanliga alltså
Så nu måste jag sätta fart och göra mig i ordning.
Flamman: jag tycker du ska ringa MVC bara för säkerhets skull.
Lanovia: jag tror inte ditt lugn försvinner när det blir allvar. Jag tror du kommer att känna igen "ja just det det var så här det var" och så behåller du lugnet för du har varit igenom det här förr. Kroppen känner igen det. Kram!
Heloise: åh vad jag känner igen känslan Jag som just härom veckan förundrades över ditt coola lugn över plusjakten... Klart man önskar att det ska ta när det gått 5-6 ggr, det är väl naturligt! 3 gånger kan det få ta - MAX. Kram!
PB: jag förstår precis vad du menar med middag vs samtal och ögonkontakt. Själv upplever jag just nu att kommunikationen fungerar perfekt och närheten finns där men jag orkar bara inte ha sex. Det känns som ännu ett krav och en prestation. Det är så lätt att bara sjunka ner framför tv:n och titta på Robinson el Idol efter att barnen lagt sig och känna att man kan slappna av helt. Inga krav, inga prestationer, bara slappa. Ska man ha sex måste man liksom anstränga sig, hitta lusten, släppa alla tankar på måsten etc. Ja om ni fattar...
Ada (skrev jag Beda?) är fortfarande lös så fort hon äter ngt annat än majsvälling. Jag börjar bli orolig att det är glutenallergi el ngt Hur troligt är det att en enäggstvilling får det men inte andra? Är det ngn här som har erfarenhet av glutenallergi och vet vad man ska titta efter (sökte på nätet men blev inte klokare: diarré kan vara ett tecken, jaha). Om något dygn har hon varit så här lös en vecka. På vårdguiden står att man ska söka vård om de varit lösa 4-5 dygn el mer än två veckor (vilket schizo råd). Men vi har iofs bvc-tid på måndag...
Natten utan maken (som är i Prag och dricker öl) gick ganska bra. Har varit uppe med ung 1,5h mellanrum. Men eg vaknar de inte så ofta var och en för sig, det är bara det att det är omlott. Beda vaknade kl 00 men somnade om själv (men då vaknade jag till också fast jag behövde inte gå upp), sedan vaknade hon 00.40 och gick inte att söva om vilket jag försökte i ung 15 min. Sen gav jag upp och gav henne mat. Därefter sov hon till halv fem. Ada vaknade vid 03-tiden och fick mat direkt för jag insåg att hon måste vara hungrig. Sedan vaknade hon också vid halv fem. Då fick de båda nappen och sov till kl 06. Så båda har vaknat två gånger var på en natt, det är ju inte så konstigt för 6-månaders.
Det som är lite konstigt är att Ada klarar sig längre tid utan mat på natten fast hon äter sämre på dagen (pga sin mage). Hmmm...?
Idag blir det iaf en tur till stan (Julstaden Göteborg invigdes igår) för en lunch med svärmor och alla barnen, ska bli mysigt!