I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
Daa: här är en som hade massiva problem med amningen under hela den tid som det pågick med Moa (5 mån). Du har fått jättebra råd! Min Bvc-tant som hjälpte mig menade att för att öka produktionen så måste brösten tömmas ordentligt (det i sin tur skickar signal till systemet att de behöver fyllas på), därför kan pumpning efter amning öka produktionen. Kan ta 2-3 dgr innan du ser skillnad (men det tror jag att du redan gjort?).
Sedan är det tydligen bra att amma intensivt på förmorgonen (from kl 03 ung) och gärna hela förmiddagen. Fram på kvällen är brösten mer fulla med lättmjölk (mjölken är som gräddigast på morgonen pga att mamman har vilat då - när mamman vilar bildas bäst mjölk). Så det kan vara idé att ge ersättning på kvällen när de ändå bara får i sig "lättmjölk" - du kan ju pumpa för produktionens skull om du vill. För att båda amma och pumpa tar sån otrolig tid (iaf gjorde det det gör mig).
Sedan när det kommer till immunförsvaret så påstod min Bvc-sköterska att det räcker med en amning per dygn för att ge bebisen immunförsvar från mamman. Men i mitt fall så ville jag ju amma även att andra skäl (jag tyckte att det var väldigt mysigt, skit att det inte funkade för mig).