• Lev idag

Välja datum

Jag har funderat på en sak. Nu är vi inte i det stadiet (ännu) att vi ska bestämma ett datum för bröllop.
    Men jag funderade på hur man kommer fram till rätt datum?
    Vad var det som gjorde att ni bestämde just det datumet ni ska gifta er på?
    Och vilka veckordagar är vanligast på sommaren att man väljer att gifta sig på?
    Går man efter veckordagar, tex att man tänker på att folk jobbar och då lägger det på en fredag eller lördag?
    Eller hur har ni tänkt? :)

• Svar på tråden Välja datum
  • liiine89

Oj, vad lång tid.. Att gifta sig 2012.. Hehe..

Jag och min M2B ville bara göra det, har sett fram emot det och ja.. Nu medans vi hade pengar och så, så vill vi passa på. För sen har jag ingen sysselsättning, ska kanske börja studera igen, en utbildning på Komvux. Men vet inte än..

Det känns iaf bra! :)

Varit förlovade sen 31 december 2007, han friade i slutet av september i år. Och nu den 11e december 2010 gifter vi oss :D ... All planering går bra =)

• Lev idag

liiine89 skrev 2010-11-18 19:42:08 följande:
    Oj, vad lång tid.. Att gifta sig 2012.. Hehe..Jag och min M2B ville bara göra det, har sett fram emot det och ja.. Nu medans vi hade pengar och så, så vill vi passa på. För sen har jag ingen sysselsättning, ska kanske börja studera igen, en utbildning på Komvux. Men vet inte än..Det känns iaf bra! :)Varit förlovade sen 31 december 2007, han friade i slutet av september i år. Och nu den 11e december 2010 gifter vi oss :D ... All planering går bra =)

Jo jag vet att det är lååååång tid!
    Men jag kommer iaf få det jag vill även om jag får vänta på det.
    Karln måste förbereda sig i hundra år på nåt sånt här.. :) haha

• moonlightgirl

Vi hade tänkt att vi skulle gifta oss sista helgen i maj men så fick vi veta att gymnasieskolorna har bal den helgen så då har ingen frisör i stan tid den helgen. Så nu funderar vi på första helgen i juni. Vi förlovade oss 1 juni 2009 och det hade varit kul att gifta sig på den dagen men det är ju mitt i veckan och vi har inte lust att vänta så många år att det infaller på en lördag.
    Men vi har inte bestämt oss till 100%. Vi måste kolla upp om vi har råd att gifta oss då (så oromantiskt och tråkigt men ack så nödvändigt, vill ju leva efter bröllopet också). Så om vi har otur får vi vänta tills hösten 2011 eler vår/sommar 2012. Men vi vill verkligen gifta oss vår/sommar 2011.

• jompen

Vi har valt 2/7 eftersom vi tycker att det brukar vara varmast där omkring början på juli, funderade även på veckan efter men många vill ju börja sin semester efter midsommar och tar man då 2 veckor efter blir det ju mitt i, och det kan vara svårt om de vill göra ngt, så veckan efter midsommar tyckte vi var bra för då hinner de med det de tänkt oxå :) Sen kommer drygt hälften av gästerna vara tvugna att åka ca 40 mil så det kanske bara är bra om de har semester så de inte behöver känna sig stressade över att komma iväg i tid på söndagen.

• ClaraH

Vi bestämde datum dagen efter förlovningsdagen och då sa vi att vi skulle gifta oss inom ett år ungefär. Vi förlovade oss 17 juli och kommer gifta oss 30 juli 2011. Det som också avgjorde lite var att vi ska ha själva bröllopsfesten senare och vi lade den 3 veckor efter (20 augusti) och då finns det lite sommar kvar plus att folk är tillbaka från semestrarna.

• GnuGS

Jag tycker det verkar dumt att gifta sig på sin förlovningsdag. Bättre att ha _två_ olika dagar att fira!

Men jag och min fästman gillar att fira saker och ting, så ju fler dagar desto bättre. Hittills har vi firat t ex treveckorsdagen av den dag vi blev tillsammans och en hel del annat (jämn födelsedag, förlovningsdagen, månadsdagen av förlovningen etc, hehe).

Nå, vi blev ihop i augusti och förlovade oss i september. Jag skulle egentligen vilja ha bröllopet i augusti, mest för att det känns som om det är säkrast att det blir varmt och vackert väder i Stockholm då - och för att det vore en rolig tid för mina utländska vänner att resa dit.

Men vi vill inte heller vänta så länge, bl a för att vi skulle vilja försöka skaffa barn och av olika skäl vore det därför bra om bröllopet klaras av så snart som möjligt.

Eftersom vi ändå vill ha ett ganska stort bröllop med en rejäl fest, som våra utlandsboende vänner hinner resa till, blir det för stressigt att t ex ordna ett vinterbröllop i februari (även om det vore vackert).

Dessutom innebär bröllopet att jag ”måste” flytta hem från mitt eget utlandsboende, och jag är inte redo att göra det så snart.

Kompromissen i allt detta har blivit maj/juni, vilket känns som en bra årstid! Det är vackert i Stockholm och kan möjligen även bli ganska varmt, en fin årstid att besöka Sverige och OK för mig att flytta hem... Nackdelen är att folk brukar vara så himla upptagna så års, men vi hoppas att de hinner med att gå på vårt bröllop!

• hernameispekka

Vi kan inte ha på sommaren för m2b har grov pollenallergi :P Så det var uteslutet. Vinterbröllop kändes inte oss så antingen höst eller tidig vår blir det (vi har ej bestämt datum än). Det det står mellan är 24e mars eller 8 september (båda 2012 och självklart lördag för att göra det lätt för alla). Den 24e mars är för att 25e är våran "månadsdag" (blev tillsammmans 25 aug) och 8 sep är för att mina föräldrar gifte sig 7e sep :)

• JustMeAndMyLove

För oss blir det också 2012, Augusti som tidigast, kanske september för att det ska hinna bli lite mörkt på kvällen :)

Själva datumet känns inge viktigt för oss, vill ha det på en lördag som de flesta men sen ska det ju stämma med alltikring!

• Precious Love

För oss blir det nog också 2012, på vår 5-åriga förlovningsdag. :) Vi funderar på 2 juli 2011 eller 7 juli 2012 och det lutar nog mer åt 2012, även om man efter all denna tid vill göra det nu på en gång. :)

• KlaraV89

Vi rätta oss efter de datum som vår festlokal hade ledigt på för vi ville verkligen ha festen där.

Svar på tråden Välja datum