Inlägg från: Optimia |Visa alla inlägg
  • Optimia

Christina vaknade aldrig upp efter sin bröstoperation

Emblas Mamma skrev 2010-11-19 07:14:37 följande:
    usch vad hemskt! hörde det på radion och snacka om att jag är rädd för att sövas ner! Men det kan väl hända i sverige med om jag inte har fel? Jag är så rädd att behöva sövas ner.. stackars tjej :( :(

Ja i princip kan det hända var som helst. Men som den svenske läkaren sa, så har man alltid sjuksköterskor som övervakar patienten om denna sövts så pass djupt som Christina sövdes. Om något går fel, dvs. att patienten slutar andas, larmar sjuksköterskorna och läkarna kommer springande.

De allra flesta operationer går alldeles utmärkt, och är man rädd ska man tala om det för läkaren som kan berätta och förklara mer för en.

(Hälsningar Optimia, vars bekantskapskrets kryllar av läkare och sjuksköterskor)

• Optimia

JBEC skrev 2010-11-23 13:28:47 följande:
      Ja det jag reagerade på i inslaget var hennes blivande makes kommentar: "Tänk om de iallafall berättat för oss vilka risker som fanns" eller "Tänk om de iallafall nämnt att det finns risker". ..

Ja fast där tycker jag nog lite att folk måste kunna ta eget ansvar och FRÅGA om riskerna också. Är man vuxen nog att plastikoperera sig i utlandet måste man ju själv fatta att ALLA operationer är förknippade med en risk, och att det är ens egen skyldighet att ta reda på dessa risker.

På något sätt tycker jag att många svenskar är så vana vid att "samhället" tar hand om dem, att de totalt glömt sitt eget ansvar. Är man vuxen måste man inse att det inte finns någon som håller en i handen, man måste ta reda på saker själv också.

Fast givetvis bör ju researrangören också påpeka att det finns risker och helst förmedla kontaktuppgifter till opererande läkare, så patienterna kan ta kontakt och ställa eventuella frågor.

Svar på tråden Christina vaknade aldrig upp efter sin bröstoperation