Christina vaknade aldrig upp efter sin bröstoperation
SAAK skrev 2010-11-23 03:07:20 följande:
Det är inte vård utomlands som är sämre eller utlandsutbildade läkare, om ni kollar på uppdraggranskning om det här fallet talar man om medical tourism, och det är detta som är problemet. En agent eller en byrå vars personal inte har någon som helst utbildning inom vård förmedlar medicinska resor till en låg penning. Otillräcklig information och snabba processer hindrar patienterna från att förstå vad de gett sig in på. Dessa byråer eller agenter binder avtal med kliniker utomlands där de får betalt i utbyte mot införskaffandet av patienter till dessa kliniker, ofta ostabila och oseriösa kliniker som vill ha in snabba pengar, det detta man ska akta sig för. För vilken typ av ingrepp som helst ska man alltid gå på konsultation hos flera läkare, läsa på om sitt ingrepp, tar reda på information om kliniken och läkaren/kirurgen innan man slänger sig in i något. Det är verkligen tragiskt med dessa fall och det är toppen att EU arbetar på att införa vissa nya lagar för att skydda människor från dessa händelser. Jag tycker även att det ska införas en lag om att en läkare inte ska få genomföra operationer utan att vara speciallist, idag kan en läkare genomföra ett kirurgisktingrepp utan att vara kirurg, helt fel!Angående disk. om vårt i sverige kontra vård utomlands måste jag bara säga att, för 4 månader sedan operarades jag utomlands för jag hade cancer, jag har varit väldigt sjuk och drabbats av underliga saker de senaste 3 åren och ingen läkare i Sverige kunde förstå vad som var fel på mig, allt möjligt kom på tal som problem med sköldkörteln till hjärntumör, men utan framgång. 4 månader sedan var jag iväg på semester och betämde mig för att gå till läkaren där och se om de kunde bli nå klokare på mina besvär, visade sig att jag hade en tumör som var elakartad, som ingen läkare här upptäckt, jag lades in för operation omgående och hade jag inte valt att resa bort över sommaren ( vilket gjordes helt spontant och i sista minuten) hade jag förmodligen inte levt idag. Min pappa fick hjärtinfarkt för många år sedan, det var så illa att det nästan sågs som ett mirakel att han överlevde, han låg i koma och efter att han blev medveten igen fick han göra en bypass och byta ut 5 kärl. Läkarna i Sverige rädda hans liv och han lever och mår bra idag, och jag fick mitt liv räddad av läkare i mellanöstern, så bra och dålig vård finns överallt!!
Ja det jag reagerade på i inslaget var hennes blivande makes kommentar: "Tänk om de iallafall berättat för oss vilka risker som fanns" eller "Tänk om de iallafall nämnt att det finns risker".
Det farligaste i allt det här är ju att den centrala personen i historien inte ens är medicinskt utbildad! Han sitter där och intygar att det inte är nån fara, att läkarna är proffs och aldrig gör misstag. Blivande patienter måste få veta om vilka risker som finns för att kunna ta ett riktigt beslut.
Det är ju tydligen så att alla inte vet om vilka risker det är med narkos.
För min del hade jag nog börjat reagera negativt när jag hade kommit till Polen och sett att det var ett helt annat sjukhus än det som skyltades med på hemsidan..