sasssyy skrev 2011-05-14 14:50:30 följande:
jag måste säga att det där med att det är så hårda regler kring vigselordningen verkar inte gälla överallt.. även om det nu SKA vara så.
En vän till mig driver ett tryckeri där hon ofta trycker både vigsel- och begravningsprogram och det är faktiskt ganska sällan enligt henne som dessa program följer den sk "ordningen" i bibeln.. hon visade mig de tre senaste vigselprogrammen..EN psalm på två av dem.. ingen på den tredje..alla i större församlingar inom Göteborg. Hon skrattade bara när jag sa att "vi måste ha......"
Underligt att det finns så många olika tolkningar, vad beror det på. Är det kommunikationsmissar inom kyrkan eller?? För det rör sig sällan om yngre präster har jag förstått utan äldre som "varit med ett tag". Samma var det förra gången jag gifte mig, vi hade en psalm och det var i en Domkyrka i en stor centralort i Sverige. Det var inga problem, prästen ifrågasatte inte ens.. tror inte jag har varit på något bröllop de senate 5 åren (och det har varit en heel del ) som haft 2 psalmer, rev fram massa gamla program som jag har sparat......jag menar inte att angripa nu men eftersom jag blev så hårt åtsatt och även en annan fått lite skrapa ord pga sin ovilja att ha psalmer.. man undrar ju vem som bestämmer. Kan man som präst bli "anmäld" till någon instans om man bryter vigselordningen?
Ang organister.. det går fetbort... HUR kommer det sig att kantorerna ofta spelar sååå illa och falskt oavsett om det är orgel eller piano. Det kan förstöra hela dagen, ett bröllop jag var på slutade tanten aldrig spela heller, vad gör man då liksom?
MÅSTE man ha den kantor som jobbar i kyrkan eller kan man ta med en egen musiker??
Ja, man undrar ju lite. Tycker prästerna själva att det inte spelar roll? Jag tycker, förlåt mig alla präster, att svenska kyrkan är ganska mesig. Ibland känns det som att det är mycket "vända kappan efter vinden" för att få alla nöjda och glada på något sätt. Jag skulle önska att man verkligen bestämde sig för vissa riktlinjer och sedan stod för dessa på ett rakryggat sätt. Det är inte rakryggat utan fegt att ge vika för bridezillas som vägrar ha psalmer på SIN stora dag!