Kjell Präst skrev 2011-05-17 05:09:33 följande:
Tanken är väl att det i dagsläget, i den nuvarande kyrkohandboken, inte finns någon "könsneutral" version. Den handboken tillkom ju långt innan vigseln blev könsneutral. Ritualet i hadboken är anpassat för en man och en kvinna. Efter beslutet att göra vigseln könsneutral utarbetade man ett speciellt ritual för samkönade vigslar. Det skiljer sig så vitt jag minns väldigt lite från "originalet", jag vill minnas att det bland annat är inledningsordet och någon bibeltext som är annorlunda. Så nu är alltså regeln: Handbokens ritual används alltid för "tvåkönade" vigslar, för samkönade vigslar används det nya ritualet. Man arbetar just nu med en ny version av kyrkohandboken, min gissning är att man då kommer att göra ett vigselritual som är könsneutralt, så att man alltså kan använda samma ritual för tvåkönade som samkönade vigslar. Men det dröjer några år innan den handboken är färdig.
Tack, då vet jag.
Loche skrev 2011-05-17 08:29:45 följande:
Jag, som är gammal ;), fick tidigt lära mig att herrar tar av hatten i kyrkan, damer behåller den på. Hade en arbetskamrat som gifte sig i hatt, iofs 15-20 år sen nu, men hatten satt på under hela vigseln.
Så om inget har ändrat sig så är det helt ok för kvinnor att ha hatten på i kyrkan. :)
Jag vet förstås inte hur gammal du är, men jag tycker inte att jag är särskilt gammal och har också fått lära mig att kvinnor bär hatt i kyrkan och män tar av sig den.
Jag vet en som ska gifta sig i brudhatt i år.