Inlägg från: KhiraLii |Visa alla inlägg
  • KhiraLii

Fråga prästerna 14

Hej,

Jag har en undran om det är vanligt att det hålls ortodoxa vigslar i svenska kyrkans kyrkorum? Jag har fått ett snabbt mailsvar från min församling att de inte har några problem att "låna ut" kyrkan mot en avgift men jag är mer ute efter om det verkar vara vanligt att ortodoxa präster ställer upp på detta så att säga. Jag har försökt hitta information om ortodoxa kyrkor men det finns inga lättillgängliga för oss. I vårt fall tillhör jag svenska kyrkan och mannen serbisk-ortodoxa. Det enda jag har kunnat hitta här tidigare på bröllopstorget är följande citat:

"Jag har fått uppfattningen att ortodoxa präster inte bryr sig om att viga i annan kyrka än deras egen."

Vilket man kan tolka åt båda hållen, dvs villiga/ovilliga att göra det.

Jag försöker luska lite själv innan jag lovar för mycket då hans familj skulle bli överlyckliga om vi valde en ortodox ceremoni men mycket av informationen på nätet är på kyrilliska osv.

Jag förstår om det inte är ert område men ni kanske har varit med om att kyrkan lånats ut eller aldrig hört talas om det vilket skulle gemig lite ledtrådar i alla fall.

• KhiraLii

Jag och blivande mannen hoppas kunna genomföra en ekumenisk vigsel då jag är protestant och han är serbisk-ortodox. Jag har förstått så pass mycket att det är upp till kyrkoherden i församlingen att avgöra om det går att genomföra men innan vi kontaktar denne känner jag att jag skulle vilja ha lite mer på fötterna.

Vid en ekumenisk vigsel, är det alltid så att man tar delar av vardera och slår samman eller finns det även tillfällen när man utför den ena ceremonin efter den andra? Jag har nämligen för mig att jag läst någonstans att man inte får ha dubbelt upp av vissa delar, tex löften och ringväxling plus den ortodoxiska motsvarigheten.

Jag förstår om ni inte är så insatta i den ortodoxa vigseln men från den protestantiska sidan, vilka delar brukar man ta bort eller byta ut mot ortodoxa delar?

Uppskattar all information jag kan få då varken mannen eller svärmor är särskilt bevandrade i alla detaljer.

Svar på tråden Fråga prästerna 14