Inlägg från: kardemumma |Visa alla inlägg
  • kardemumma

Fråga prästerna 14

MrsT2011 skrev 2011-05-04 10:55:43 följande:
    Har tjuvkikat i psalmboken nu och det är precis den bönen jag menar. Tycker det passar bra eftersom man precis blivit tilltalad med sitt gamla namn vid frågorna, ögonblicket efter man svarat ja bör man ju kunna nämna oss vid gemensamt efternamn. Håller tummarna att vår vigselpräst gillar idén!

Förresten, hur blir det då med löftena efter bönen? Kan man använda endast förnamn där? (tilltalsnamn + mellannamn) Det skulle kännas bra, blir mer personligt och inte så långt. Efternamnet har vi ju redan tillkännagivit.
    Hej!
    Måste bara lägga mig i lite! *ler*
    Om du redan innan vigseln tagit det namn som ni sedan tillsammans skall heta så är detta det namn prästen kommer att nämna.
    Ni måste ha ett hindersprövningsintyg där det namn står, som du vid vigseldagen är registrerad som, och då är det det namnet som också kommer att nämnas. Prästen begår tjänstefel om h*n säger ditt "gamla" namn bara för att ni ska kunna tillkännage det nya sedan. Detta för att det juridiskt inte ska vara något tvivel om att det är just du och din partner som ingår äktenskap.
    Vill du ha ditt gamla namn vid frågorna får du vänta till efter vigseln med namnbytet. -Ni kan ju ändå meddela när ni gift er att ni valt att gemensamt ta namnet XX.
  • kardemumma

hmmmm, var visst lite förvirrad, det var ju inte du som skrivit om att du skulle ta ett släktnamn som ni sedan båda skulle heta -sorry!

• kardemumma
    MrsT2011 skrev 2011-05-04 21:20:52 följande:
    Ja nu fattade jag faktiskt inte riktigt. Vi ska ju inte skapa några nya namn utan jag heter det jag alltid hetat fram till vigseln och sedan i samband med den juridiska delen av vigseln tar jag min makes efternamn. Då kan det väl inte finnas några hinder för oss enligt de svar jag redan fått från Kjell?
    Nä, inga problem! Ska lära mig att läsa bättre innan jag yttrar mig! *ler*
Svar på tråden Fråga prästerna 14