Fråga prästerna 14
Jag har en fråga om lysning. Både fästmannen och jag tycker att det är en rar tradition - plus att vi skulle kunna bjuda på enkelt kaffe för alla vänner som inte kan komma till vigseln i en annan del av kandet - men vi undrar lite hur det går till? Att det går att lysa förstår jag, eftersom Victoria och Daniel hade lysning till sitt bröllop, men vem vänder man sig till? Är det en konstig sak att fråga om?
Tack på förhand!
Vi bad om traditionell lysning i min hemkyrka, som tillhör Svenska kyrkan och där vigseln ska ske. Vi trodde att det skulle ske tre gånger, men där gör de det bara en enda gång (om man bett om det). Om vi _verkligen_ ville så kunde de göra det tre gånger – men vi sade då att det räcker med en gång, om det är deras praxis.
Sedan ska vi ha lysningsmottagning! Det blir supertrevligt, tror jag. Vi har så många gäster på bröllopet att vi måste ha flera evenemang för att hinna prata med alla...och så vill vi inte ha några presenter på själva dagen.
I M2B:s hemkyrka varifrån vi tar prästen och ritualen till bröllopet (ej Svenska kyrkan) har de dock inte längre lysning, sedan kanske tio år! Synd, tycker vi, och särskilt M2B som drömt om att höra sitt eget namn läsas upp under en lysning sedan han var barn...
Kanske kan vi få dem att göra ett undantag och läsa upp att vi ska gifta oss. Om inte annat för att det borde vara intressant information för många församlingsmedlemmar som känner M2B -- jag vet massor av gamla damer som bett för att han skulle träffa någon att gifta sig med! Annars låter det som en bra idé med förbönen, enligt ovan.