Inlägg från: 2 0 1 2 |Visa alla inlägg
  • 2 0 1 2

Fråga prästerna 14

Måste man själv läsa löftena? Kan det inte bara räcka med att svara "JA" när prästen ställt frågan, så att säga? Känner själv att jag förmodligen kommer bryta ihop om jag ska böla fram mina löften...

• 2 0 1 2
    Kjell Präst skrev 2011-05-31 16:49:35 följande:
    Frågorna är en sak, där svarar man bara "Ja". Löftena är en annan sak, dessa måste man själv läsa. Däremot har man ju inte någon mikrofon eller så när man läser dem, så ingen behöver ju höra om man gråter. Om nu det skulle göra något
    Är väl mer rädd för sminket, kommer vara svårt nog att hålla minen
  • 2 0 1 2
    Kjell Präst skrev 2012-05-31 16:19:53 följande:
    Ja, man följer samma ordning. Det finns några alternativa moment, där brudparet själva väljer vilket alternativ man använder - men, som sagt, i stort sett blir det likadant.
    Gäller detta även i privatdrivna kapell med inhyrda "semesterpräster"? Vi betalar 3300 kronor för att få gifta oss på "vårt" ställe och det känns som att vi borde ha lite mera utrymme att säga till om saker iom att det är privat?
  • 2 0 1 2
    Kjell Präst skrev 2012-05-31 17:28:11 följande:
    Nej,det är ingen skillnad. En präst i Svenska kyrkan har att följa Svenska kyrkans ordning för vigselgudstjänst. Att man har betalat hyra för kapellet betyder inte att man kan ändra på vigselodningen. Några privata vigslar finns inte, är det en präst som viger är vigseln kyrklig och ska följa ordningen.
    Ah ok, tack för svar!
Svar på tråden Fråga prästerna 14