Inlägg från: Kattpoet |Visa alla inlägg
  • Kattpoet

Fråga prästerna 14

En vigsel utan psalmer är som en princesstårta med bara marsipan, innehållslös. Dessa ord kommer från min  gammelfarbror som var  präst i Malmö området.

Kan en präst som upprepade gånger tillåter vigselar utan  psalmer förlora  vigselrätten?

• Kattpoet

Kjell präst, jo tack tyvärr vet jag  själv att  präster är inte mer  än människor, det finns både bra och dåliga.  Och tack vare en dålig så går jag inte i kyrkan längre. Min reglion är mellan mig och Gud, hans profeter är många.

Men jag respekterar  kyrkan så som ock jag respekterar andra religioner som strävar mot godhet.

Några av mina favorite psalmer är  Du vet väl om att du är värdefull, När dagens fylls av fågelsång, En vänlig grönskas rika dräkt,  Se jag vill bära ditt budskap herre  och  tuma mina. 

• Kattpoet

Döden är ju något vi inte längre lever med som man gjorde förr,  många  föräldrar  förskonar sina små  att se döden , vilket är helt fel i min värld.

Döden är en viktig del av livet, utan döden finns ju inte livet och utan livet finns inte döden.

Döden gör livet meningsfullt, varför skulle man annars försöka hitta kärleken om man kan vänta  i evighet? 

• Kattpoet

Beautiful Disaster ,  in min familj har vi lyckas ha samma präst till bröllop, dop och begravning, han har blivit lite av en familjepräst och nära vän.  Ja fast nu har han slutat vara präst för han blev sjuk.

Min syster var den första han döpte och min  farmor var den sista han begravde innan han fick lägga av, det kändes som han följt oss i helt liv.

Visst vill man inte bli påmind om  sorger på en bröllopsdag men saknade av ett barn gör sig alltid påmind, det inget man kommer ifrån, tyvärr, jag vet. 

• Kattpoet

Chicita,   när vår vän dig så slutade de  begravningen med  I did it my way, enbart för att vår vän brukade sjunga den på det mest fåniga sättet.

Du kan ju alltid ta en koll på låtarna runt den tiden då din mamma sjöng och se om du hittar en som passar henne och stunden. 

• Kattpoet

I församligen där min mamma  jobbade hade de  två ställen för  utomhus vigslar, perfekt och  inom socken gränsen.  Jag har varit på en del vanliga gudtjänster på  båda ställena, dock vet jag  att en av deras nya präster inte gör dem för han är pollen allergier.

• Kattpoet

Kjell, du är alltid till nytta. *kramar*

• Kattpoet

I  Israel så var jag på  en mässa där  de läste varannan rad  på hebreiska och  tyska, det blev lite  väl annorlunda.

Svar på tråden Fråga prästerna 14