Fråga prästerna 14
Hejsan alla!
Jag har ett par frågor angående att förnya sina löften...
Min man och jag har varit gifta i 5 år nästa år och jag skulle gärna vilja förnya våra löften. Jag undrar lite hur det går till. Jag har läst på nätet och sett att det går att utforma det ganska likt en vanlig vigsel, men det gör mig tyvärr inte klokare.
Jag antar att det inte finns lika många "regler" som vid en vigsel, men undrar lite hur man kan tänkas utforma det hela. Hur skulle det kunna vara uppbyggd?
Jag har en annan fråga också. Det är nämligen som så att min man inte är troende, medans jag är det. Vi gifte oss därför borgligt för hans skull, vilket jag har varit lite ledsen över sedan dess. Inte över själva ceremonin såklart, utan mer för att jag alltid velat gifta mig i kyrkan och vara nära Gud när man avger sina löften. Jag tycker man fylls av en helt speciell känsla när man går in i en kyrka, det är väldigt mäktigt och stort (precis som ett bröllop). Om vi förnyar för löften i kyrkan så kommer det för hans del bara vara för min skull. Utgör det något hinder? Vad jag förstått så kan man gifta sig i kyrkan om bara en är medlem, och det blir ju lite samma situation. Eller?
Vi tänkte gå i kyrkan på några söndagsgudtjänster först, så han får se kyrkan och Gud med mina ögon, då han själv har dåliga erfarenheter av kyrkan. Jag vill ju inte att han ska stå där och ljuga sig svart vid en eventuell ceremoni.
Om vi väljer att förnya våra löften så förstår jag att Gud kommer nämnas i många texter, vilket jag också vill, men finns det möjlighet att inte välja så "tunga" texter? Eller kan prästen ta det som en förolämpning?
Att han gör det här för min skull (och inte för att det förväntas att man gifter sig i kyrkan) tycker jag visar på att han verkligen älskar mig. Kan Gud (och prästen i fråga) ha något emot att det är främsta anledningen till att vi vill få vårt äktenskap välsignat av kyrkan?
Ok, nu är jag svamlat på som en annan galning. Det jag undrar är; kan man förnya sina löften i kyrkan om bara en är troende?
Tack på förhand.