Fråga prästerna 14
Jag har aldrig varit på något bröllop (sen jag varit stor nog för att minnas) så jag har en väldigt enkel fråga - när är det kyrkklockringningen? När gudtjänsten börjar eller när man "är gift"?
Jag har aldrig varit på något bröllop (sen jag varit stor nog för att minnas) så jag har en väldigt enkel fråga - när är det kyrkklockringningen? När gudtjänsten börjar eller när man "är gift"?
Hej!
Vi ville ha en viss specifik präst, men han är tyvärr på semester just då. I den församlingen som vi ska gifta oss är det bara en prsät som tjänstgör den dagen vi gifter oss - tyvärr så har vi fått höra en del negativt om han. Vi tänkte dock ge han en chans och träffas och se hur det känns då, men hur gör man annars för att byta präst? Vi "känner" ingen annan präst som vi kan fråga, och vi kan inte fråga församlingen för det är ju bara som tjänstgör den dagen hos de. (Vi gifter oss på en söndag.)
Hej!
Jag undrar hur och var jag kan få tag på vigselordningen på ryska?
Den prästen som vi skulle ha sa att "vi får se om jag hinner kolla upp det" och jag måste fixa med vigselhäftena snarast (sen kommer det massa folk och annat som ska fixas, så det kommer inte att finnas någon tid). Vi fick förslaget att få en engelsk översättning, men ingen av de rysktalande kan engelska.
Jag kan översätta skapligt själv, men det känns som att det vore bra med en "riktig" version, eller en som är iaf på ett lite bättre nivå än min eller google translates översättning. Har försökt googla fram det, men får inte upp någonting!
För vi har några (2 pers) som pratar/skriver bra på båda språken, men de ville faktiskt inte ge sig på vigselordningen, för den vill man ju ha så "kyrkligt" korrekt som möjligt även på det andra språket.
Sen så är de ganska upptagna med att översätta tal som de fått in och annat som ska vara med under middagen. (tur att vi har projektor, annars skulle man få höra alla tal 2 ggr - nu kan man ha en löpande text på projektorn medans personen talar)
Tack iaf för hjälpen. Jag inboxar dig Pyttsan. Vet inte om det blir någon översättning, ska nog försöka få klart det den här helgen - men jag är nyfiken på vad du kan mer om ryska och ryska bröllopstraditioner.